Många företags marknadsavdelningar, stora och små, tenderar att i en alltför hög grad eller i ett för tidigt skede, blanda in IT i sina kommunikationsprojekt i digitala media. IT borde, enligt mig, näst intill vara en icke-fråga för en marknadsavdelning.
Vad menar jag då med detta? Jo, marknadsförare låter tekniken stå i vägen för att synas webben, en av de absolut viktigaste marknadskanalerna idag. Alldeles i onödan. Allt för många utgår från problematik kring en plattform, ett CMS eller en IT-orgnaisationens behov innan kommunikationsprojekten kan påbörjas. Detta leder till att företagets budskap inte når prospects och kunder, säljarna får inte information i tid och varumärkets utveckling avstannar.
Låt i stället er webbyrå lösa teknikval (kanske i samråd med er IT-avdelning?), ge förslag på nya och kreativa grepp kring webben, utforma er webbstrategi, så kan projekt komma igång och komma i mål i tid (samtidigt som ni kan fokusera på det ni kan bäst – er affär!).
Den extremt roliga sketchen nedan med Johan Glans i Kvarteret Skatan är kanske (tyvärr) inte så långt ifrån mångas IT-verklighet? 😉
[youtube]qNNEJb1F_og[/youtube]
Jag ville mest gratulera till en kanonsnygg ny sajt, nästan så man blir lite avundsjuk 🙂
Kommer att följa era olika bloggar med stort intresse.
/G