Content marketing i kristider – 5 tips om vad du bör fokusera på, och vad du bör undvika

En kris tenderar att kasta omkull det mesta, inklusive ens marknadskommunikation. Att gå ifrån det upplägg man planerat och budgeterat för, och ställa om innehållet i det som kommuniceras ut, hade troligen känts motigt i vilket fall som helst. Under en pågående kris eller annan oförutsägbar situation kan det upplevas som smått överväldigande, utöver allt annat som måste hanteras. Tur då att det finns ämnen och vinklar som lämpar sig väl att ta upp när det är besvärliga tider, så länge det görs på rätt sätt. Här kommer fem content marketing-tips på bra innehåll att nå ut med till dina kunder under en kris eller lågkonjunktur.

Hur bidrar ditt företag till att lindra krisens verkningar för era kunder?

Kunskapsförmedling och empati är en bra motvikt till ryktesspridning och panik. Floskler som “Vi bidrar till en bättre värld” låter aldrig så tomma som under en internationell kris. Vänd hellre på perspektivet och berätta om något litet men konkret som ni gör. Visa hur ni omsätter er flexibilitet och kundtillvändhet i praktiken, nu när de behövs som mest. Har den uppkomna situationen öppnat några nya möjligheter vad gäller er produktion, eller kommunikationen med kunderna, till exempel?

Hur bidrar ditt företag till att lindra krisens verkningar i samhället?

Nyttan för kunden är A och O i all content marketing, men först och främst är vi människor och samhällsmedborgare. Vad gör ni som företag för att förbättra läget för människor i en svår samhällskris? Handlar det om det ni gör till vardags eller om något utöver det, som de flesta av era kunder kanske inte känner till? Är detta något ni alltid har gjort, eller är det en insikt som kommit i och med krisen och som ni nu därför ser till att genomföra?

Har ditt företag lärt sig något av den pågående, eller förra, krisen?

Om svaret är ja så finns det troligen en hel del i era nya insikter, ert arbetssätt eller era satsningar inför framtiden som är värt att berätta om för kunderna. Försök se det hela från just kundens perspektiv, utifrån vad hon eller han kan tänkas vilja veta om det du och dina kollegor gör för att saker ska fungera – i nuet och framtiden.

Content Marketing i kristider

Vad kan vi förvänta oss i framtiden, och lära oss på vägen dit?

Ingen tycker om osäkerhet, och sällan är det mer befogat att känna just osäkerhet än under en kris. Då är det knappast heller läge att spekulera hej vilt. Samtidigt vill vi som alltid få en glimt av framtiden. Den kommer, och med den hoppet om bättre tider. Du och dina kollegor kan bidra till detta genom att peka på trender, scenarier och förutsättningar som har förändrats, eller behöver göra det.

Kan du och dina medarbetare erbjuda hopp och inspiration?

Under en kris vill de flesta veta mer om vad som händer, och de tänkbara följderna av det. Åtminstone upp till en viss gräns. Vi vill och måste även ta in andra saker, som påminner oss om tillvaron innan och efter det mer besvärliga, oförutsägbara nuet. Här gäller det dock att inte vara tondövt som företag.

Lyft gärna fram arbetskollegorna i artiklar, nyhetsbrev, sociala medier, med mera. Kanske en trygg veteran som funnits med i företaget länge, och varje dag ser till att hjulen snurrar? Gör någon i personalen något ideellt för att hjälpa andra? Även en kort intervju, artikel eller inläggstext kan väcka inspiration och entusiasm hos dina kunder och följare.

Berätta om er verksamhet med empati och framtidsoptimism

Även i kärva tider finns det mycket att berätta om för dina kunder, och hur ni skapar värde för dem. Gör det på ett sätt som visar på förståelse för era kunders behov, och människors behov i största allmänhet. Undvik skryt och glättighet, men erbjud dina läsare en dos handfast optimism bland alla dåliga nyheter och osäkra prognoser. Krisen har ett slut. Om ert företag gör goda insatser för kunderna och samhället medan den pågår, och berättar om det på ett medmänskligt, engagerat och ärligt sätt, så kommer ni med rätta ses som en del av lösningen på krisen.

Vi på Skapa hjälper små och stora företag inom en rad olika branscher med bra, relevant innehåll anpassat till deras kunders behov. Kontakta oss, så pratar vi mer om vad vi kan göra tillsammans med er!

  • Copywriter

Som copywriter på Skapa hjälper jag dig att skriva och nå ut med intresseväckande, relevanta och kärnfulla texter. Med rätt innehåll på rätt plats når du nya kunder, och får dina befintliga att intressera sig ytterligare för din verksamhet. Jag ser fram emot att bidra med min kunskap och nyfikenhet för att på så sätt stärka och vässa din digitala kommunikation.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *