Mashable rapporterar att statistik från Nielsen Online visar att deltagande i sociala nätverk nu är större än användandet av epost.
I slutet av 2008 besökte 66.8% av världens internetanvändare en medlems-community. 65.1% använde e-post. De populäraste sakerna att göra på webben är att söka samt besöka olika webbportaler. Runt 85% av användarna sysslar med detta.
Nielsens undersökning visar på en hel del intressant. Under 2008 spenderade användare 63% mer tid på medlems-communities än året innan. Facebooks användare nyttjade tjänsten enormt mycket mer än året innan. Hela 566% mer tid spenderades på webbplatsen under 2008. Äldre användare är den grupp som har utökat sitt användande av Facebook mest.
Några ytterligare fakta:
– Facebook når 29.9% av de globala internetanvändarna. Detta att jämföra med MySpaces 22.4%.
– MySpace är det mest lönsamma nätverket med intäkter på 1 miljard dollar. Facebook drog in 300 miljoner dollar 2008.
– Facebook är det största sociala nätverket i alla länder förutom Tyskland, Brasilien och Japan.
– På Twitter har CNN, New York Times och BBC den största spridningen.
Mest anmärkningsvärt i rapporten är ändå Facebooks enorma genomslag och ökning i användande.