Nya företag var några av de som först valde att erbjuda en specialdesignad webbsida för iPhoneanvändare. Fler företag hänger nu på trenden. En iPhone anpassad webbplats är speciellt viktig för företag som i huvudsak använder Flash som plattform, eftersom det inte finns någon Flash-plugin för iPhone idagsläget. Det går dock rykten om att en Flash-plugin är på gång men det är ändå viktigt för designers att de tar hänsyn till att det är stor skillnad på att surfa från sin dator respektive en smartphone.

Förutom den uppenbara skillnaden på skärmstorleken är även uppkopplingshastigheten en faktor. Lägg där till själva navigeringen. En toppstyrd navigering kan vara rätt jobbig att hantera i en iPhone. Små länkar är svåra att träffa utan att behöva zooma in sidan. Det viktigaste är ändå själva innehållet. Det är tröttsamt att surfa på en liten mobil och att läsa långa stycken text ligger inte på favoritlistan för en mobilsurfare. Väldigt få användare kommer att spendera tid på att handla skor via sin smartphone.

Däremot kommer många kanske att använda sin mobil inne i butiken då de letar skorna som de hittade när de satt på jobbet eller hemma och surfade. De kanske har en bild på skorna i sin mobil som de sedan jämför i butiken. Snabb och enkel information är alltså nycken här.

Ett bra exempel som följer dessa grundregler är VW.com. Volkswagen har designat sin iPhone website så att den endast ger besökaren den information som krävs när man är “på språng”; bilserier, återförsäljares adresser och vägassistans. Navigeringsknapparna är större än en normalmänniskas tumstorlek vilket gör det enkelt för besökaren att navigera omkring. Bildgallerierna för varje bil har stora tydliga pilar för snabb navigering och specifikationen är minimerad till den nödvändigaste informationen.

Om du inte redan har gjort det så tycker jag att du borde se över din webbplats och behovet av en anpassad iPhone/smartphone variant för dina befintliga och nya besökare/kunder.

Kontakta mig gärna för tips och råd på vägen.

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *