Det är ingen nyhet direkt, men eftersom det sker utan att man ser det så kanske det inte är uppenbart för alla och det är också lätt att glömma bort. Mitt Google resultat är inte samma som ditt. Vad innebär det? Och varför är det så?

Underlätta för de som söker att hitta rätt

Google insåg tidigt värdet av underlätta för de som sökte på deras sökmotor. Ni har kanske noterat sökalternativet “I feel lucky” som Google haft i stort sett från start och som gett ett alternativ som leder direkt till den sidan som mest sannolikt stämmer med det man söker efter? De insåg att om de visste mer om vad man brukar söka efter och läsa om så skulle de kunna leverera ett sökresultat som mest sannolikt motsvarar vad vi söker efter. Därför satsade Google tidigt på personaliserad sök, där de baserat på vad de vet om oss ger oss det resultat som vi mest troligen söker. Det gör oss oftast nöjda, eftersom det gick snabbt att hitta vad vi söker.

Google använder en mängd olika data/information för att skräddarsy just ditt sökresultat. Framför allt får de massor av specifik information via att vi är inloggade på Google Mail, Google Docs, YouTube och andra Google tjänster och inte sällan via Googles egna webbläsare Chrome. Google kan då se och lagra undan vad vi skriver, läser och tittar på i dessa tjänster, men även vad vi söker på. Du har kanske också blivit förvånad över hur du på olika webbplatser med annonser plötsligt ser en annons gällande något som du nyss mailat någon om eller sökt på? Google registrerar det och via annonsprogrammet AdWords kan de sedan koppla relevanta annonser till oss, även på webbplatser vi aldrig besökt tidigare.
Mitt Google inte ditt Google - Personaliseringens effekter
För oss som jobbar med marknadsföring och kommunikation ger personaliseringen en fördel då våra artiklar och webbplatser mest sannolikt dyker upp hos dem som är mest intresserad, vilket i regel är den målgrupp vi har. Förutsatt att vi skriver på ett sätt som kopplar till målgruppens intresse och med de begrepp och fraser som de använder.

Vi sparar tid och det är enkelt att hitta rätt, det är väl bara bra?

Baksidan av personaliseringen för marknadsförare och kommunikatörer

När SEO var förhållandevis nytt kunde man ibland höra om löften om första platsen på Google av olika aktörer. Men var i resultatet man hamnar ingen exakt uppgift, eftersom alla kan få olika resultat på grund av personaliseringen. För övrigt är den enda som skulle kunna garantera sådan plats Google själva och de säljer inte platser på det viset.

Men om man loggar ut eller kör så kallat inkognito läge i webbläsaren? Då ser man väl ändå ett generiskt resultat utan personalisering?
Faktiskt inte helt, Google gör ändå en anpassning av resultatet, enligt uppgift kollar de ändå på upp till 50 parametrar och anpassar när du inte är inloggad eller kör inkognito. T.ex. kollar de var man befinner sig med datorn man använder och vilket språk webbläsaren använder. Man kan även prova att lägga till &pws=0 i slutet av söksträngen och då skall inte sökresultatet ta hänsyn till personaliseringen.
Visserligen kan man anstränga sig att på olika sätt helt kringgå personaliseringen, men då blir frågan vad det egentligen ger eftersom ingen normal användare kommer få ett sådant resultat?

Det vill säga, det finns inte ett absolut facit på hur dina sidor listas i sökresultatet. Med det sagt så kan man få en god bild om man ber lite olika personer, på olika geografiska platser och med olika intresseprofil göra identiska sökningar och se hur dina sidor positioneras.

OK, men det är väl ändå bra i alla andra avseenden?

Baksidan av personaliseringen – Filterbubblan

Google försöker alltså presentera vad de tror intresserar oss, för att underlätta, men risken är att vi aldrig ser sådant som vi också behöver se men kanske inte kände till. Konceptet har döpts till filterbubblan av Eli Pariser, som pekar på den risk som finns att vi avskärmas i en bubbla med bara sådan information som vi redan visat intresse för. Jag rekommenderar att kolla in hans Ted Talk om detta ämne, vilket ger intressanta exempel:

En annan baksida är så klart den personliga integriteten kan uppfattas en aning kränkt, t.ex. när något du diskuterat i ett privat e-mail via gmail gör att du plötsligt får annonser i ämnet på helt orelaterade sidor. Man kan också fråga sig vad som händer när det registreras sökningar i ämnen som gör dig nyfiken men inte har något med dig att göra t.ex. gällande andras sjukdomar, vad en viss organisation står för, kanske hur man tillverkar bomb av gödsel eller annat som du som den vetgirige bara undrar över. Vad innebär det för din personaliserade data?

Inte bara Google – personalisering i Sociala Medier

Fenomenet är inte unikt för Google, de flesta Sociala Medie tjänsterna använder personalisering för att ge oss det resultat som vi mest sannolikt är intresserade av baserat på vad vi klickar på. Själv upplever jag det tydligt när jag kollar facebook på dator jämfört med mobil, flödet skiljer sig ofta en hel del.

Precis som i Google finns det liknande fördelar och nackdelar med denna personalisering. I Sociala Medier väger dessutom all typ av engagemang tungt i rankning, de sidor och vänner som du klickar på gilla eller kommenterar har större chans att dyka upp i ditt flöde än de där du bara läst inlägg i flödet och gått vidare. Det är den aspekten som också drivit på click-bait trenden, där många sidor försöker locka dig till engagemang, för att fortsätta dominera ditt flöde. Du har säkert sett dem, “Du kan aldrig tro vad som hände härnäst…” och andra liknande rubriker skapade för att locka dig, men som inte alltid är så intressanta när man läst dem.

Personalisering är mest positiv

De positiva aspekterna på personalisering är så pass stora att vi kan räkna med att det bara kommer fler tjänster och funktioner som tillämpar personalisering på något vis. Det ger gemene man fördelar och underlättar men vi bör vara medvetna om att personaliseringen pågår och agera för att inte missar andra åsikter, tankar, smaker, stilar osv än vår egna. För oss inom marknadsföring och kommunikation ger det oss ännu bättre förutsättningar att nå rätt målgrupp, men samtidigt fortsätter det att utmana oss på olika vis.

Skapa & Google

Vi på skapa är väl insatta i hur man bör jobba med innehåll för att få optimalt Google resultat, helt avgörande för framgångsrik Content Marketing, och har självklart koll på de viktigaste Googles verktygen och hur de stödjer arbetet med marknadsföring och kommunikation. Om du har frågor om vilken strategi som ni bör ha gällande er kommunikation online på webbsidor och Sociala Medier kan vi hjälpa er. Du är välkommen att kontakta mig eller mina kollegor så vi kan ses och diskuterar vad vi kan hjälpa just er med inom marknadsföring och kommunikation.

Välkommen att kontakta mig på det vis som bäst passar dig; via e-post, telefon 0709-731763 eller via någon av Skapas sociala mediekanaler till exempel Facebook, LinkedIn eller Twitter.

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *