I efterdyningarna av Cambridge Analytica avslöjandet och det som framkommit om hur Facebook tidigare låtit andra ta del av vår data i Sociala Medier och online generellt så finns det en del som avslutat sina konton och andra som överväger. Men kanske vore det lite som att säga upp sitt mobilabonnemang när man får telefonsäljare på halsen? Det är många som oroar sig även för hur vi spåras i allmänhet på nätet, där olika regleringar skall skydda oss bättre t.ex. GDPR som skall minska riskerna att någon utnyttjar vår data.

Vilken information är säker?

Men kommer vi vara säkra att ingen kommer över vår data nu efter facebook ändrar sin privacy policy och när EU driver igenom GDPR? Tyvärr är det ingen garanti då det finns många aktörer som bygger hela sin affärsidé på att samla och använda personlig data. Det kan vara t.ex. vad du angett i din profil, vad du delar, vad du klickar på, vad du gillar och vad du kommenterar samt saker som var du befinner dig och vad du har för dator eller mobil. Det vill säga den mesta data som går att spåra till dig som användare kan också sparas och på olika vis användas. Enklaste rådet till dig som känner att det känns lite kränkande, lägg inte ut något som du inte kan stå för på Sociala Medier, och inte heller material som du inte är bekväm med om det sprids utanför vänkretsen.
Happy browsing

Vilken information handlar det om?

För att ge dig en bild av vilken data Sociala Medier har gällande dig så kan du ladda ner all den data de har sparat från dig. Enklast använder du en dator för följande då filerna kanske blir tunga och det kanske är enklare att navigera till nedladdningsfunktionerna på just dator.

På facebook: Klicka på pil ner i den lilla menyraden uppe till höger och välj settings. På undersidan välj Your Facebook Information. För att ladda ner, gå till DownLoad Your Information och där välj Create Your File. Väljer du istället Access Your Information kan du kolla på din data uppdelat på olika kategorier utan att ladda hem, men kanske just den där nedladdade datan ger bäst insikt på omfattningen.

På Twitter: Klicka på din runda profilbild uppe till höger och välj Settings and Privacy. Scrolla ner på sidan till du ser Content och där hittar du en knapp för Request Your Archive.

På Instagram: Klicka på ikonen längst upp till höger som ser ut som en linjerad profil. På din profilsida klicka på kugghjulet och under den på sekretess och säkerhet. Nästan längst ned hittar du Datanedladdning.

Utöver Sociala Medier – vilka andra loggar din data?

Kanske tänker du det mest handlar om att begränsa facebooks tillgång till din data? Och kanske de andra Sociala Medierna? Men riktigt så enkelt är det inte. Du har säkert märkt att relaterade annonser dyker upp lite varstans efter du sök på Google eller mailat någon på Gmail. För normal användning av privatperson kostar inte Googles tjänster något, men du betalar alltså genom datan de samlar från dig och använder för att rikta annonser som då skall bli mer relevanta. Du kan läsa om vilken data Google samlar om dig på: https://privacy.google.com/intl/en/your-data.html. Även Google ger dig viss möjlighet att begränsa vilken data som samlas in och delas https://privacy.google.com/take-control.html?categories_activeEl=sign-in.

Men det stannar inte heller där, det finns en mängd andra tjänster som loggar din data på olika sätt. Du kan påverka vilka som får hämta data om dig på följande sida, men notera att det inte innebär att det minskar antalet annonser du stöter på utan bara påverkar hur relevanta de kommer vara: http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val.

Privacy och säkerhet ur ditt privata perspektiv

Det är svårt att helt komma undan om man samtidigt vill kunna använda webben, även om man på olika vis kan undvika en del av datainsamlingen kring ditt användande. Facebook och de Sociala Medierna har successivt tightat åt så det skall vara svårare för tredje part att komma åt din data, eller åtminstone den som du inte vill dela. Men är du orolig över vilken data som samlas kring dig så är det klokt att bara dela och kommentera samt söker och tittar på är sådant som inte är känsligt om omvärlden får reda på.

Du bör också vara medveten om den sk filterbubblan, som jag tidigare skrivit om, och hur den riskerar påverka dig om du inte är uppmärksam.

Vad gäller ditt företags kanaler och pages?

Eftersom företag redan har regelverk, krav och lagar som påverkar, styr och stramar upp deras marknadskommunikation så borde det inte finnas några större risker av samma typ. Det handlar om företagets produkter och tjänster, inte om personliga preferenser, sympatier och vanor. Att det finns andra orsaker att hålla kolla på vad och hur man kommunicerar är en annan sak, men att sluta kommunicera med sina kunder i det kanaler som de främst använder framstår inte så klokt.

Insikt gällande datainsamlingen och kritiskt granskande

Om vi som användare skall lära oss något av hela Cambridge Analytics och facebook historien så är det kanske att vi inte är anonyma online, att vår användning av tjänster online kan lagras och att vi kan bearbetas beroende på det. De flesta användare har nog mognat till att inse att många annonser är ett resultat av detta, men man bör kanske ställa sig kritiskt även till annat innehåll då det också kan vara ett försök att bearbeta oss t.ex. politiskt baserat på vår data. Men på samma sätt som vi inte säger upp vårt telefonabonnemang på grund av telefonförsäljare, så kanske inte det är ett alternativ att radera våra Sociala Medier och sluta använda webben.

Vi hjälper kunder med analys, strategi och genomförande av marknadskommunikation primärt online. I det arbetet stöttar vi kunderna med råd och tips gällande sådant som relaterar till marknadskommunikation och till webben för att hjälpa dem lyckas så bra som möjligt. Vill du ses och diskutera hur ni jobbar, vad ni vill uppnå och höra vad vi skulle kunna hjälpa er med? Hör av dig till mig så kan vi ses och diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag. Vill du hålla dig uppdaterad? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev nere i sidfoten här och häng med oss i våra sociala media kanaler; Facebook, LinkedIn eller Twitter.

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *