Den frågan har jag fått några gånger när jag har pratat om Content Marketing. Jag brukar säga att väl utförd Content Marketing är det verkliga SEO (Search Engine Optimization).
Inom B2B marknadsföring så har man oftast behovet av att nå väldigt specifika målgrupper eller till med vissa roller på vissa företag. Då är Content Marketing ett sätt att skapa den önskade pin-point-effekten! Det innehåll ni publicerar är så nära målgruppens behov, att när de googlar ser de ert innehåll högt upp på Google. De läser artiklarna, känner ett ökat förtroende för er och är en mer mogen lead när de tar kontakt. Hos befintliga kunder som tar del av ert innehåll, bekräftas valet av er som deras leverantör.
Väl utförd Content Marketing arbetar helt i linje med Googles önskemål för hur innehåll ska synas. När Google indexerar en text på en sida, så vill den förstå sammanhanget som texten befinner sig i. Det är därför som blogg-formatet för publicering är så bra. Redan när texten publiceras som en blogg-artikel, så finns där kanske 10-15 andra sidor med relevanta texter länkade. Det är författarens andra artiklar, det är artiklar som ligger i samma kategori, det är relaterade artiklar och det är uppdateringar i sociala medier som pekar mot texten. Allt detta gör att när Google indexerar texten, så förstår den i vilket sammanhang texten befinner sig i. Då skickar Google gärna upp den högre upp i sökresultatet. Detta är sann och riktig SEO! Och när artikeln väl är publicerad, behöver ni inte betala eller göra något mer för att just den artikeln ska vara synlig för er.
Här är några exempel på artiklar som vi antingen har skrivit för kund eller där vi har stöttat med vår kunskap och kapacitet. Prova att själv Googla på orden nedan och se resultaten:
- Lastbalansering – titta efter var Tripnets artikel hamnar
- Tolerances of thermoplastic components – titta efter var Elos Medtechs artikel hamnar
- Maritime service support – titta efter var Greencarriers artikel hamnar
- Zone data robots – titta efter var ABBs artikel hamnar
- Advantages of air freight – titta efter var Greencarriers artikel hamnar
- Miljösmarta transporter – titta efter Skapas artikel som vi gjorde som ett exempel för Schenker redan 2011 – och den har legat nummer ETT sedan dess.
Har du någon synpunkt på SEO eller Content Marketing, skriv gärna en kommentar nedan, eller kontakta mig: Erik Ekholm, 031-3011151, erik.ekholm@skapa.se