En stor fördel med att regelbundet skapa och publicera bloggartiklar som en del i content marketing-arbetet är att värdet består över tid. Om du jobbat med din blogg ett tag så har du samlat på dig många artiklar vars innehåll fortfarande är aktuellt och intressant för målgruppen. Artiklarna kommer fortsätta driva trafik till din blogg och webbplats via sökmotorerna men du kan också aktivt jobba med att återanvända dem för att nå ut till fler nya kunder.

Undersök vilken typ av innehåll som din målgrupp söker efter

Första steget är att ta reda på vilken typ av innehåll som din målgrupp allra helst tar del av. Det finns många sätt att göra detta på:

  • Använd ett analysverktyg, förslagsvis Google Analytics för att undersöka vilka av dina publicerade bloggartiklar som är mest populära.
  • Gå igenom läsares kommentarer på tidigare publicerade artiklar för att hitta dem med flest positiva interaktioner.
  • Identifiera sökord och fraser som trendar i din bransch just nu med hjälp av exempelvis Google Adwords.
  • Gå med i branschspecifika grupper och forum i sociala medier för att få en överblick över vad målgruppen diskuterar eller har frågor kring.

Gå igenom ditt arkiv och sortera ut bloggartiklarna som är relevanta att återanvända

När du identifierat trendande sökord, fraser och intresseområden hos målgruppen så är nästa steg att gå igenom ditt bloggarkiv och se vilka tidigare publicerade artiklar som berör dessa ämnen. Tillsammans med de mest populära bloggartiklarna du hittat via Google Analytics så har du nu en hel hög med relevant innehåll att återanvända och dela igen. Men innan dess, gå igenom artiklarna och kontrollera att informationen fortfarande är aktuell och korrekt!

Ta fram en delningsplan och sprid innehållet i sociala medier, nyhetsbrev och på webbplatsen

Nu är det dags att strategiskt dela och sprida innehållet du sorterat ut och det är bra att göra upp en plan för detta. Vissa bloggartiklar kanske passar särskilt bra att återanvända vid en viss tidpunkt, exempelvis kopplat till ett event, en nyhet eller årsdagen för en särskild händelse? Börja med att planera in dessa och sprid ut resten av artiklarna i delningsplanen. Se till att det blir en bra variation i flödet av artiklar och att de du återanvänder inte delas för tätt inpå varandra.

Var tydlig med att innehållet inte är nytt, men värdefullt ändå

För att inte förvirra läsaren så är det viktigt att förtydliga att innehållet är “gammalt” och publicerat sedan tidigare. Detta kan du göra genom att inleda sociala medie-uppdateringen eller punkten i ditt nyhetsbrev med något i stil med:

  • “En populär från arkivet: En titt på fördelarna respektive nackdelarna med… ”
  • “Ett händelserikt år har passerat. Här är några av våra mest populära bloggartiklar från 2017:”
  • “Idag är det Världsmiljödagen med syfte att uppmärksamma miljö- och klimatfrågor! I denna tidigare publicerade bloggartikel får du veta mer om hur du kan minska de miljömässiga effekterna av dina…”

Länka och skapa nytta även för bloggens befintliga läsare

Utöver att uppmärksamma gamla bloggartiklar med hjälp av sociala medier och nyhetsbrev är det också bra att länka till dem i de nya bloggartiklarna du skriver. Detta bidrar inte till att antalet nya besökare på bloggen ökar men det skapar värde för dina befintliga läsare. Som läsare är det uppskattat att bli serverad med ingångar för att fördjupa sig i ett område, få information om ett relaterat ämne eller ta del av historien bakom en företeelse eller händelse. Ha för vana att alltid gå igenom din nya text innan du publicerar den för att se var i denna du kan länka till tidigare artiklar med relaterat innehåll.

Jag hoppas att du får nytta av tipsen för att återanvända dina bloggartiklar och samtidigt locka nya läsare till bloggen. På Skapa hjälper vi våra kunder att både producera och förädla innehåll för att få ut mesta möjliga värde av content marketing-arbetet. Hör av dig till oss om du har frågor eller vill ha hjälp i processen!

  • Copywriter

Jag är övertygad om att väl valda ord kan påverka mycket till det bättre. Ord som skapar engagemang, förståelse och handling hos den som läser. Som copywriter hjälper jag er att skapa innehåll med eran röst, med budskap som möter målgruppens behov och gör nytta- både för er och för era kunder.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *