När man läser tips om marknadsföring online så påpekas ofta, helt riktigt, att det är av stor vikt att följa upp resultat. Det finns en mängd tillvägagångsätt och verktyg som på olika sätt visar på effekten av aktiviteter på webben, sociala medier eller nyhetsbrev. Men det finns faktorer som man lätt glömmer och effekter man inte kan mäta lika enkelt och som kan vara värdefullt att ha i åtanke.

De flesta kollar på resultatet av Google Analytics, sociala mediernas statistikverktyg och andra verktyg för att se vilka inlägg och sidor som gett det bästa resultatet. Det tolkas som receptet på framgång och sedan försöker man göra mer av samma sak, med samma inriktning. Men i vilken grad analyseras det som inte funkat och inte gett önskat resultat?

Analys av sidor med lågt resultat kan vara värdefull

Varför får den där sidan med få besök inte fler besökare? Det är lätt att dra slutsaten att den inte är lika intressant, men det kan finnas många andra anledningar. Kanske har ämnet stor potential men av någon anledning har inte innehållet funkat för målgruppen på webben?

Använder sidans text de ord och begrepp som målgrupp använder? Är texten skriven på rätt komplexitetsnivå för målgruppen? Ger den målgruppen någon information, något tips eller insikter som kan målgruppen kan ha nytta och intressa av? Om svaret är nej på en eller flera av dessa frågor kan det ha stor negativ påverkan på resultatet.

Om ni bedömer att ämnet borde vara intressant, gör en analys av vad som gör att sidan misslyckats och gör en ny där ni hanterat dessa brister. Min kollega Kajsa ger här några bra tips i sin artikel 5 tips på innehåll som får din målgrupp att läsa och agera

Okända faktorer resultat marknadsföring

Hur många påverkas av inlägg på sociala medier?

När man bedömer resultatet av inlägg på social medier så finns det några saker att ha i åtanke. Idag konsumerar allt fler sociala medier via mobilen och är då inte lika benägna att klicka vidare på länkar som tidigare. Att få dem att dela något vidare kräver ofta något alldeles extra, de kanske inte ens har klickat på like på dina inlägg. Men det behöver inte betyda att det inte gett någon effekt. De som har sett ditt inlägg, kanske har de läst själva innehållet i ditt inlägg och noterat ditt varumärke.

Kanske kommer de senare söka upp sidan du tipsar om via Google och läsa artikeln på sin iPad eller Laptop. Kanske de rent av lyfter på telefonen och ringer, eller besöker en din butik och handlar. Detta tillvägagångsätt gör att det verkliga resulatet blir svårt att mäta.

Resultat som inte kan kopplas till källan vid online marknadsföring

Sistnämnda gäller så klart all marknadsföring online. Om man via länkar klickar sig vidare direkt fram till produkter och slutför köp så går det att få fram mycket tydliga resultat. Men det förutsätter att alla köp sker direkt i samband med att man läser ett nyhetsbrev, ett inlägg på sociala medier eller en webbsida. Hur ofta gör du själv det? Om besökaren istället smälter informationen några dagar, kanske återkommer och läser ytterligare information och sedan några dagar senare handlar produkten utan att använda dessa källor och kanske använder telefon eller besöker butik så finns inget enkelt sätt att upptäcka kopplingen till marknadsföringen.

Andra metoder för att fånga upp resultat

Det betyder inte att man inte skall försöka fånga upp det, men det krävs lite andra metoder och insatser. Det kan handla om att uppmana ordermottagare eller butikssäljare att ställa relaterade frågor vid försäljning, det kan handla om att mäta trafik eller försäljning före och efter olika marknadsföringsinsatser för att bedöma effekter, men vad som passar bäst är något man får bedöma från fall till fall.

Skulle det vara intressant att diskutera hur ni kan få ut mer resultat eller hur ni får bättre uppfattning om vad resultatet är? Vi på Skapa hjälper er gärna att kolla närmare på vilka insatser som skulle kunna ge er bättre resultat och hur ni på bästa sätt även kan fånga upp de okända faktorerna i resultatet. Hör av dig till mig så kan vi ses och diskutera hur vi kan hjälpa dig och ditt företag. Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev nere i sidfoten här och häng med oss i våra sociala media kanaler; Facebook, LinkedIn eller Twitter.

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *