När det kommer till bloggar och marknadsföring i andra social medier får ofta B2B stå i skuggan konsumentmarknadens stora framgångar inom detta segment. Virala kampanjer, enorma facebook-grupper och hyperpopulära bloggar hör ännu så länge till konsumentmarknaden, men vi har redan sett att företag inom B2B har mycket att vinna genom att satsa på denna typ av kanaler.
De flesta B2B-företag har dock en lång väg att vandra tills man får en social medianärvaro som kan liknas vid många konsumentföretag. I många fall är det första steget att skapa en uppdaterad, intressant och välskriven blog.
Men då är det väl bara att börja skriva då?
Ofta är det inte så enkelt… Frågor som dessa dyker gärna upp: Vem ska skriva i bloggen? Kan vi fylla bloggen med relevant innehåll? Kommer vi orka med att driva bloggen efter den första intensiva “smekmånaden”? Hur kontrollerar vi vårt varumärke? Hur hanterar vi eventuella negativa kommentarer? Ska bloggen marknadsföras?
Det är självklart relevanta frågor som, utan engegemang för bloggen, kan stoppa upp vilken blogglansering som helst. Det är dock inga olösliga frågor. Red ut problemen, lös frågeställningar och se till att komma igång är den enkla lösningen.
B2B-bloggar representerar ett av de bästa sätten att bli en kunskaps- och kompetensauktoritet inom en nisch eller bransch. Denna auktoritet kan hjälpa till att öka positionering och driva på säljprocessen.
Vilka är skälen till varför B2B-företag ska blogga?
Bloggen ger en möjlighet att bygga företagsmässig och personlig trovärdighet. Företaget och dess anställda kan visa att de är nummer ett inom sin bransch och därför förstavalet i en inköpsprocess och val av leverantör.
En av de största farhågorna vid ett inköpsbeslut är att välja fel leverantör. Ett företag som upplevs som experter eller en branschauktoritet ger en trygghet och har större chans att driva en affär i mål.
Bloggen kan också vara ett sätt att få bra exponering hos sökmotorerna. Sökmotorer gillar bloggar då innehållet ofta uppdateras, är relevant och, tack vare bra plattformar, ofta är välskrivet rent kodmässigt.
Det finns många fler skäl till varför B2B-företag kan dra nytta av en blogg.
- Media liksom sökmotorer gillar bloggar. Media uppskattar också branschexpertis och detta intresse kan i förlängningen leda till ökad mediatäckning.
- Bloggen kan ge en insikt hur det är att arbeta med företaget, vilka styrkor som finns, vilka medarbetarna är etc.. Kunskap som kan ge en extra trygghet inför en affär.
- Bloggen driver trafik till din webbplats. Fler besök kan innebära fler leads och fler affärer.
- Att blogga är en av de bästa sätten att skapa en varaktig ström av länkar till webbplatsen.
- Bloggen ger en möjlighet att få en större träffbarhet i det organiska sökresultatet genom att den innehåller fler ord som relaterar till branschen.
Ett sista råd, som gäller alla bloggar, är att vara uthållig och ihärdig. Genom att publicera relevanta och intressanta inlägg över lång tid har man större chans att skaffa sig en trogen läsarkrets samtidigt som volymen innehåll gör att man blir mer synlig på sökmotorerna.
Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med er bloggstrategi! Slå gärna en signal till mig (Erik Ekholm, tel 031-3011151) eller Lars Andersson, Digital Strateg hos oss på 031-3011153.