Content marketing handlar för oss om att skapa ett innehåll som är verkligt matnyttigt och relevant för våra kunders kunder. Vi måste förstå deras utmaningar, problem och frågeställningar och hur de relaterar till våra kunders erbjudande. Först då kan vi skapa ett riktigt värdefullt innehåll. Då blir det innehållet också så intressant för målgruppen att Google uppmärksammar det. Med Google Analytics kan vi se att vi hamnar rätt. 

Viktigt att nå ut till specifika besökare – inte till allmänheten

Eftersom vi i huvudsak har kunder som inte riktar sig till en global allmänhet, utan vill nå ut till specifika personer i vissa roller, så är det oerhört viktigt att det innehåll vi skapar, lockar rätt besökare. Och det är det som ett riktigt bra innehåll kan göra med hjälp av Google.

Google mäter hur intressant sidan är för besökaren

Google indexerar inte bara innehållet utan tittar också på ett stort antal andra faktorer. Exempelvis “dwell time” det vill säga hur länge som besökaren stannar på en sida. Även click-through-rate på Googles visade sökresultat mäts noggrant av Google.

När vi har skapat riktigt bra material (som vi nästan alltid gör!), så ser Google att våra sökresultat får många klick. Det åstadkommer vi delvis med en bra rubrik och en bra beskrivning (meta description) som matchar besökarens behov. När sedan besökaren stannar länge och läser innehållet så noterar Google att det var ett bra material.

Google Analytics vårt viktigaste verktyg för analys

För att vi ska lära oss vilket innehåll som fungerar för våra olika kunder, så är vi beroende av att mäta och analysera våra kunders aktiviteter och trafik. Det huvudsakliga verktyget är Google Analytics, men vi mäter även med de olika sociala mediernas statistik-verktyg också.

Google Analytics är ett gratisverktyg som samlar in information om besökarna via ett script som finns på webbsidorna. Scriptet innehåller en unik identifieringskod som gör att den som har behörighet kan få se en mängd värdefull information i Google Analytics. Du kan exempelvis se besökarna i realtid, läs Pierres artikel om Google Analytics Real-Time.

För länge sedan fanns det en mängd olika statistikverktyg, och vi hamnade ibland i lägen där vi skulle försöka förklara varför de visade olika data. Idag är Google Analytics det dominerande verktyget vilket gör allt så mycket enklare och mer entydigt.

Kvalitet och trend är viktigare än absoluta tal

Grovt sett är vi mest intresserade av att bedöma kvaliteten på besökarna och att titta på trender. Absoluta mätetal är ofta inte så värdefulla för våra kunders webbplatser. Om vi däremot kan se att vi får en fler besökare som stannar längre och tittar på fler sidor, så vet vi att det har ett stort värde.

Kvaliteten på besökarna bedömer vi framförallt hur många sidor de tittar på per besök, hur lång tid besökarna stannar på webbplatsen samt på avvisningsfrekvensen (hur stor andel av besökarna som bara ser en enda sida innan de lämnar webbplatsen).

Avvisningsfrekvensen, eller bounce rate, är lite speciell

Avvisningsfrekvensen (bounce rate) ska helst vara så låg som möjlig, men är inte helt entydig. På en blogg får vi ofta högre avvisningsfrekvens än på en vanlig webbplats. En blogg drar generellt sett mycket av sin trafik från sociala medier och då väcks ett intresse för en artikel exempelvis i ett Facebook-flöde. Men när besökaren har läst artikeln, vill hen gärna tillbaka till Facebook-flödet igen. Det skapar då en hög avvisningsfrekvens. Men om man då samtidigt tittar på tiden som besökaren stannar på bloggen, kan man ofta se att besöket på den enda sidan ändå varade länge (bra “dwell time”) så har bloggartikeln och besöket ändå skapat ett värde för besökaren och för Google – och därmed för vår kund.

Geografisk fördelning och trafikkällor är intressant data från Google Analytics

Annan intressant statistik från Google Analytics kan vara den geografiska fördelningen på besökarna, vilka är de mest besökta sidorna, vilka källor besökarna i huvudsak kommer ifrån och vilka enheter besökarna använder vid sina besök (dator, mobil eller läsplatta).

Sökord är svårare att analysera på grund av krypterad söktrafik

Många vill gärna veta vad kunderna har sökt på för uttryck för att komma till webbplatsen. Men sedan Google började kryptera trafiken så är också merparten av sökorden dolda. Via verktyget Google Search Console kan man ändå få en uppfattning vilka ord som används av besökarna i sina sökningar inför att de kommer till webbplatsen.

Tänk på semesterperioder när det gäller trender

När det gäller trender så tittar vi oftast kvartal för kvartal. Bäst är om man kan jämföra kvartalen år från år, det vill säga första kvartalet år 2017 med första kvartalet år 2016. Då blir påverkan av ledighetsperioder minst i jämförelsen. Annars kan exempelvis fjärde kvartalet verka väldigt bra jämfört med kvartal 3, då ju många har semester och våra kunders trafik generellt sett är lägre.

Hör gärna av dig om du vill att vi hjälper er med att tolka Google Analytics

Är du nyfiken på vad du skulle kunna få ut av mätdatan från er webbplats, får du gärna höra av dig till migerik.ekholm@skapa.se eller slå en signal på 0705532132. Vi kan då prata om hur vi kan hjälpa er med content marketing, Google Analytics eller exempelvis genom att sätta upp månatliga statistikrapporter som skickas automatiskt till er.

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *