Det är ingen tvekan om att content marketing blir en allt viktigare del av företags marknadsföring. Men vid första anblick kan det verka som en snårig djungel att sätta sin fot i. Var ska man börja? Och hur ska man egentligen gå tillväga? Här kommer 7 tips som hjälper dig att kicka igång.
1. Ringa in det innehåll som är relevant för er målgrupp
Det första du behöver göra när du bestämt dig för att satsa på content marketing är att fundera på vilket typ av innehåll ni vill dela med er av. Grundregeln här är att alltid, alltid, alltid utgå från målgruppen. Vad får era kunder att bli intresserade, dra på smilbanden, engagera sig eller rent av slå näven i bordet?
Läs även: 5 tips på innehåll som får din målgrupp att läsa och agera
2. Identifiera personer som kan förmedla er kunskap
Se dig omkring i organisationen. Ni är förmodligen många som besitter stora kunskaper inom just ert område och er branch, vissa med särskild spetskompetens och erfarenhet. Identifiera därför ett antal nyckelpersoner som kan förmedla den kunskapen. Detta kommer att ligga till grunden för skapandet av er content marketing.
Läs även: Ta hjälp av kollegorna för att maximera er content marketing
3. Ta fram en plan för publicering av content
När ni vet vilket innehåll ni vill dela med er av och vilka personer som ska förmedla er kunskap, ta fram en plan för när ni ska publicera innehållet, hur ofta och på vilka plattformar. Skaffa er rutiner kring content marketing-processen och bestäm vem som gör vad. Se till att avsätta tid för regelbundna möten där ni ser till att planen följs.
Läs även: När är det bäst att publicera innehåll på sociala medier?
4. Producera innehåll och optimera det för webben
Det är stor skillnad att skapa innehåll för tryckta medier och för webb. Det är därför viktigt att personen som producerar innehållet – texter, bilder, videos – är en duktig skribent med bra koll på hur man optimerar för webben. Det kan vara smart att ta hjälp av en copywriter med inriktning på content marketing som också hjälper till att driva processen framåt.
Läs även: Så skriver du bra rubriker som funkar för webben
5. Publicera innehåll online – sätt upp en företagsblogg
När ni har innehåll, nyckelpersoner, plan och copywriter på plats är det dags att publicera! Förmodligen har ni redan en webbplats och det bästa ni kan göra nu är att sätta upp en företagsblogg. Då styr ni själva flödet av innehåll och kan driva trafik – potentiella kunder – till er egen webbplats, webshop eller dit ni vill få nya besökare.
Läs även: Exempel på företagsblogg inom transportindustrin
6. Sprid era blogginlägg i sociala medier och via nyhetsbrev
En bloggartikel som är optimerad för webben hamnar högt upp i sökresultatet på Google och är därför enkel för målgruppen att hitta. Men självklart vill ni maxa er marknadsföring. När ni publicerat ert innehåll på företagsbloggen, dela med er på social medier och via nyhetsbrev där ni länkar till artiklarna på er företagsblogg.
Läs även: 4 sätt att dela och sprida innehåll online på ett framgångsrikt sätt
Läs även: 8 tips för lyckade nyhetsbrev
7. Följ upp resultatet och förbättra er content marketing
Okej – ni är igång! Men hur vet ni att er content marketing verkligen fungerar? Statistik och uppföljning är av yttersta vikt för att veta hur ni ligger till och fungerar som ett kvitto på om det ni gör är bra eller dåligt. Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att analysera trafik och viktigast av allt – förbättra er content marketing.
Läs även: Google analytics är viktigt för content marketing
Jag hoppas att du fick lite hjälp på traven för att börja jobba med content marketing. Vill du veta mer om content marketing eller söker en copywriter som är rätt person för jobbet? Hör av dig till oss på Skapa – vi bjuder på kaffe och hjälper dig vidare!