I tider av alternativa fakta, skumma avsändare och snuttifiering är konkret, trovärdigt innehåll något som allt fler läsare efterfrågar. Idén om att less is more har fått utmaning av uppfattningen om att less (ofta och snarare) is a bore. Och även om det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra så är det lätt att prioritera den korta och snabba tweeten framför den längre och fördjupande artikeln. Det finns dock flera goda skäl att skriva den; dessa fem, till exempel:
Google gillar längre texter – läsarna likaså
Google tenderar att belöna relevant innehåll med en hög placering bland sina sökresultat. Sökmotorn ständigt lär sig mer och mer om innehållet i bilder och videoklipp, och hur det ska värderas, men innehållsrika texter väger fortfarande tyngst i bedömningen. Det är helt enkelt sådant material Google tror bäst motsvarar det användarna söker efter, och längre content marketing-artiklar ligger därmed helt i linje med det som premieras.
Undersökningar visar att långa texter både hamnar högt bland Googles sökresultat och leder till fler delningar i sociala medier. Det sista låter kanske motsägelsefullt med tanke på våra allt mindre skärmar och den allt större konkurrensen om vår uppmärksamhet. Det tyckte i alla fall sajten BuzzSumo, som efter att ha analyserat miljontals onlineartiklar dock kom fram till att det till och med var de längsta texterna som delades mest i sociala medier. Samma sajt jämförde även artiklar från nyhetsmedierna BuzzFeed och The Guardian, bägge kända för sina många långa artiklar. Även här var de längsta artiklarna de som delades mest i sociala medier. Överlägset mest, till och med.
Bra innehåll får lov att ta plats
Åsikterna om vad som är en lagom lång artikeltext går isär, från cirka 1000 ord ända upp till 10 000. Med det sagt så får aldrig teckenmängden väga tyngre än själva innehållet. Alla som någon gång läst en bra bok vet att en välskriven text snarast uppmuntrar till mer läsning. En sådan text använder sin längd till att förse läsaren med massor av bra och relevant innehåll, inte för att slösa med dennes tid. En tydlig styckeindelning – gärna med underrubriker – underlättar läsningen, hur lång eller avancerad artikeln än är. Dessutom uppskattar Google underrubriker, så att lägga några extra minuter på dem lönar sig sökresultatsmässigt.
Längre texter ger sammanhang och uppslag till nya ämnen
Oavsett om du jobbar med smala eller breda produkter/tjänster kan troligen de flesta personer relatera till dem på något sätt. Berätta om fiffiga lösningar, udda uppdrag och annat som sätter din verksamhet i ett sammanhang. På det sättet kan du även väva in andra delar av ditt och dina kollegors arbete, era produkter och idéer, hur er företagsfilosofi tar sig uttryck i praktiken, med mera.
Du framstår som en auktoritet inom ditt område
Dina läsare efterfrågar trovärdighet, så visa att du är kunnig i ämnet och intresserad av det du gör. Det är ett enkelt sätt att stärka ditt varumärke, och gör dig mer attraktiv i dina kunders och samarbetspartners ögon. En snygg, lättnavigerad och kontinuerligt uppdaterad blogg signalerar engagemang, kunskap och öppenhet. Ingen tycker om att leta efter information på flera olika och ibland obskyra hemsidor.
Less is not more, men helt okej ibland
När du gjort dina läsare vana vid något längre texter kan du lättare varva mer omfattande artiklar med kortare inlägg, enklare kund- och medarbetarintervjuer, filmklipp, sammanfattningar av kundcase, med mera. Genom att du tidigare och löpande har publicerat längre, informativa texter (där dina läsare lärt känna dig och ditt företag) har du troligen förebyggt risken för att läsarna ska tycka att dina kortare inlägg känns tunna. Längre artiklar är också tacksamma att tipsa om i inlägg på sociala medier. Tipsa gärna om artiklarna vid mer än ett tillfälle – i samtliga kanaler – för att öka chansen att få fler läsare.
Hör av dig till oss om du vill veta mer om hur du kommer igång med och vidareutvecklar ditt content marketing-arbete. Du hittar även en uppsjö av tips och tankar i ämnet här på Skapabloggen.