Vid den här tiden på året är det många som vill summera det gångna året. Det kommer säker fler tillbakablickar framåt årsskiftet. Men två videos har fått ett stort genomslag på kort tid; det är dels YouTubes Rewind 2016 film och Facebooks film över 2016.
Ta en stund när du är ledig och titta igenom dessa, jag gillar dem och tycker de är sevärda.
YouTube kryddar på med mängder med kändisar
YouTube tillbakablick har blivit en enorm succé med över 130 miljoner visningar första veckan. Det är en 6,5 minuter lång orgie av över 140 olika kändisar och youtubers i ett högt tempo. Kolla vilka av kändisarna du känner igen!
Facebook fokuserar på det som vi delat mest under året
Facebook har ju också gjort en en mer känslosam och mer seriös video över de händelser under 2016 som de tycker är viktiga att uppmärksamma. De har valt ett tema om att kärlek överbryggar gränser och hjälper oss framåt genom svåra stunder i livet. Den har visats 74 miljoner gånger och delats 147.000 gånger. De har baserat den på de mest delade händelserna hittills under året – du kan läsa mer om hur de har gjort urvalet här i Facebooks newsroom.
Här är länken till videon på Facebook: https://www.facebook.com/facebook/videos/10155278547321729/
Porsche lyfter fram sina framgångar under 2016
Många företag hoppar självklart på möjligheten att få uppmärksamhet med en tillbakablick över 2016. Porsche har gjort en snygg video som visar på deras framgångar under året och som fram till nu har fått 8 miljoner visningar.
Har du någon video som visar en tillbakablick på 2016 som du tycker är sevärd? Kommentera det gärna på vår Facebook-sida: https://www.facebook.com/skapaab/.