I dag är de flesta medvetna om värdet av att följa sin besöksstatistik på webben och se över sin Google Analytics-rapport regelbundet. Vad är trenden? Vilka sidor har lockat flest besökare? Var i världen finns mina besökare?

Det finns en gigantisk mängd data att ösa ur och för många handlar det kanske mycket om att hitta en rimlig omfattning och djup på statistiken för att den ska bli hanterbar. Men frågan är om man lika regelbundet kollar på vad som lockar till aktivitet och intresse på sina sociala mediekanaler?

Inte bara antal besök – vad intresserar och engagerar?

Det finns visserligen viss data i Google Analytics som relaterar till sociala medier t.ex. hur många besök till webbplatsen som genererats från dem. Men inte hur mycket engagemang man får på den specifika kanalen. Visst finns det programsviter som hanterar detta och sammanställer på olika vis, men som första steg kanske det handlar om att börja titta på den statistik som tjänsterna bjuder på. Att göra det regelbundet för att se trender och göra analyser gällande varför det ser ut som det gör underlättar när man funderar på vad man ska satsa på framöver.

Facebook reach och engagement

Är man bara administratör till tjänsterna är det enkelt att få en överblick, men kanske underlättar det om man vet var man ska leta och vad man kan vänta sig?

Facebook Insights

Facebooks statistik hittar du om du loggar in på din page, varefter du i den vita menyraden högst upp klickar på menyalternativet Insights. Vissa Facebook vyer går bara att se en månad tillbaka medan andra går att klicka på för att få data bakåt i tiden. Bland annat kan man få en bra bild av vilka inlägg som funkat bäst samt vilka dagar och tid på dagen som man hittills fått bäst resultat.

Instagram Insights

För att få statistik på Instagram behöver man se till att kontot är ett företagskonto. Det går att göra om en befintlig profil via inställningarna som du hittar genom att klicka på kugghjulet. Under alternativ för konto hittar du alternativet “Växla till företagsprofil”. Därefter följer man instruktioner för att koppla ihop det med företagets Facebooksida. Bland statistiken hittar du resultat för veckan jämfört med tidigare vecka, inläggstoppen och information om dina följare.

LinkedIn Analytics

För LinkedIn går du till din page och väljer Manage Page under din profilbild med texten “Me” i menyn. I den vita menyraden klickar du på Analytics och du kommer till en ny sida med statistik. Du kan bland annat få en bild av hur dina senaste updates gått och på vilket sätt dina besökare har engagerat sig de senaste sex månaderna. Under Visitor Demographics kan du få en bättre bild av vilken bransch dina besökare jobbar inom, storlek på de bolag de jobbar på samt vilken funktion de har.

Twitter Analytics

Statistik för Twitter hittar du genom att besöka https://analytics.twitter.com/ vilket då ger data för den profil du är inloggad som. På Twitter har man delat upp resultatet per månad och man kan snabbt få en överblick över vilken månad som gått bäst och vilken Tweet som gett bäst resultat per månad.

YouTube Analytics

Efter du loggat in på din YouTube-sida med ditt Googlekonto klickar du på Creator Studio i menyn uppe i höger hörn. En bit ner i vänstermenyn hittar du Analytics. YouTubes statistik är den mest omfattande av de nämnda sociala mediekanalerna och man kan få fram en hel del intressant. Men det som kanske är lite mer unikt här är Realtime som ger dig en bild av hur många som tittar på dina videos just nu. En annan unik statistik är den över Audience Retention som ger en bild av var i tid i en video som man förlorar intresse och tittare lämnar videon.

Inte bara siffror – men användbar statistik

Ingen ifrågasätter värdet att veta vad en insats ger, men statistik kan ge mycket mer än så. Dock bör man skaffa sig en klar bild av vad man skall använda den till och varför, så man analyserar den på rätt sätt och även anpassar den till sitt behov.

Kan vi hjälpa er med något gällande era Sociala Medier, hur ni arbetar med dem och hur man kan använda statistiken? Kanske är ni intresserade av hur ni kan få bättre nytta och effekt av den i er marknadsföring? Välkommen att kontakta mig på det vis som bäst passar dig; via e-post, telefon 0709-731763 eller via någon av Skapas sociala mediekanaler till exempel Facebook, LinkedIn eller Twitter.

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *