I dag är de flesta medvetna om värdet av att följa sin besöksstatistik på webben och se över sin Google Analytics-rapport regelbundet. Vad är trenden? Vilka sidor har lockat flest besökare? Var i världen finns mina besökare?
Det finns en gigantisk mängd data att ösa ur och för många handlar det kanske mycket om att hitta en rimlig omfattning och djup på statistiken för att den ska bli hanterbar. Men frågan är om man lika regelbundet kollar på vad som lockar till aktivitet och intresse på sina sociala mediekanaler?
Inte bara antal besök – vad intresserar och engagerar?
Det finns visserligen viss data i Google Analytics som relaterar till sociala medier t.ex. hur många besök till webbplatsen som genererats från dem. Men inte hur mycket engagemang man får på den specifika kanalen. Visst finns det programsviter som hanterar detta och sammanställer på olika vis, men som första steg kanske det handlar om att börja titta på den statistik som tjänsterna bjuder på. Att göra det regelbundet för att se trender och göra analyser gällande varför det ser ut som det gör underlättar när man funderar på vad man ska satsa på framöver.
Är man bara administratör till tjänsterna är det enkelt att få en överblick, men kanske underlättar det om man vet var man ska leta och vad man kan vänta sig?
Facebook Insights
Instagram Insights
För att få statistik på Instagram behöver man se till att kontot är ett företagskonto. Det går att göra om en befintlig profil via inställningarna som du hittar genom att klicka på kugghjulet. Under alternativ för konto hittar du alternativet “Växla till företagsprofil”. Därefter följer man instruktioner för att koppla ihop det med företagets Facebooksida. Bland statistiken hittar du resultat för veckan jämfört med tidigare vecka, inläggstoppen och information om dina följare.
LinkedIn Analytics
Twitter Analytics
YouTube Analytics
Inte bara siffror – men användbar statistik
Ingen ifrågasätter värdet att veta vad en insats ger, men statistik kan ge mycket mer än så. Dock bör man skaffa sig en klar bild av vad man skall använda den till och varför, så man analyserar den på rätt sätt och även anpassar den till sitt behov.
Kan vi hjälpa er med något gällande era Sociala Medier, hur ni arbetar med dem och hur man kan använda statistiken? Kanske är ni intresserade av hur ni kan få bättre nytta och effekt av den i er marknadsföring? Välkommen att kontakta mig på det vis som bäst passar dig; via e-post, telefon 0709-731763 eller via någon av Skapas sociala mediekanaler till exempel Facebook, LinkedIn eller Twitter.