Som copywriter på Skapa jobbar jag med innehåll varje dag. De texter jag tar fram publiceras online – på webbplatser, bloggar och i sociala medier. Det är stor skillnad mellan att skriva för webben och att skriva för tryckt media. Texter som publiceras online måste både synas hos Google och väcka nyfikenhet hos din målgrupp. Här kommer 6 tips på innehåll som får din målgrupp att läsa och – inte minst – agera.
1. Skriv om relevanta saker
Många företag skriver texter som utgår vad de vill förmedla till sin målgrupp. Tänk i stället tvärtom! Vilken kunskap kan vi dela med oss av som gynnar våra läsare, intresserar dem, löser deras problem, lär dem något nytt, skapar nytta eller får dem att dra på smilbanden? Läs mer om detta i Bevis på att Content Marketing fungerar.
2. Använd sökbara rubriker
En rubrik ska locka till läsning. Men när du skriver texter för webben är det minst lika viktigt att orden i din rubrik motsvarar de begrepp, fraser eller meningar som din målgrupp söker på. Annars är det svårt för målgruppen att hitta till din text från första början. Läs mer om detta i Så skriver du bra rubriker som funkar för webben.
3. Undvik att vara “reklamig”
En text som tydligt kommunicerar att avsändaren vill sälja något tröttar snabbt ut läsaren. Visst kan det vara så att man faktiskt vill sälja en produkt eller tjänst i slutändan. Men inom Content Marketing är en av grundreglerna att köpet sker på mottagarens villkor. Läs mer om detta i Content Marketing – Så skapar du innehåll som dina kunder vill läsa.
4. Slarva inte med orden
En text med stavfel, slarvfel, faktafel eller grammatiska fel minskar trovärdigheten drastiskt hos läsaren – oavsett hur bra och relevant innehållet är. Var därför noggrann och be hellre en kollega läsa igenom din text en gång för mycket än en gång för lite innan publicering. Även om det förvisso är kul med helt nya ord: Ska vi ta en wi-fika och surfantisera?
5. Dela med dig
Sist men inte minst – glöm inte att dela med dig av dina texter. Ju mer dina texter syns online i relevanta kanaler desto större är chansen att de blir lästa av din målgrupp. Kanske har du redan en företagsblogg och jobbar aktivt i sociala medier? Läs mer om detta i 4 tips att dela och sprida innehåll online på ett framgångsrikt sätt.
Jag hoppas att du gillade mina tips. Har du frågor kring Content Marketing? Tveka inte att höra av dig till mig eller någon av mina kollegor på Skapa. Vi ses gärna över en kopp!