Många företag som vi möter känner idag en stor oro för att släppa greppet om sitt varumärke. Tyvärr så har de inget val. Varumärket är redan i händerna på folket där ute. Det är upp till företagen att agera och kommunicera på ett sådant sätt att varumärket stärks. Det innebär att företagen måste vara aktiva i olika kanaler och bevaka, kommentera och recensera det som skrivs om dem.

Vad är det som skapar förtroende för ert varumärke?

Företagen måste också fundera på vad det är som bygger varumärket. Hur skapar man förtroende för företaget, produkterna och tjänsterna? Hur kan man särskilja de egna produkterna från konkurrenternas på ett trovärdigt sätt? Hur blir vi ledande opinionsledare inom vår bransch?

Företagen måste hitta sin personlighet och förmedla den till personalen. När det är allt fler på företaget som kommunicerar är det viktigt att alla vet vad företaget och varumärket står för och vilken personlighet och ton man ska använda. Det är viktigt att alla, inklusive ledningen, är med på detta. Det går inte att klistra på en personlighet som inte överensstämmer med verkligheten. Då blir man snart synad.

Låt specialisterna komma till tals!

Vi tror mycket på att låta de egna specialisterna inom olika områden som är relevanta för ert varumärke, få kommunicera direkt med marknaden. Vi tror mycket på att en spännande konversation kan uppstå när dessa personer syns och blir tillgängliga. Tänk er om exempelvis 800 Ericsson-anställda (motsvarande 1% av de anställda) med olika bakgrunder inom teknikområden, språk och kultur blev tillgängliga för en direkt dialog. Då skulle en tekniker hos en kund i exempelvis en landsända i Indien snabbt kunna hitta en person på Ericsson som på rätt språk och med rätt teknisk kunskap, att ha en direktkontakt med. Det skulle kunna ge Ericsson ett rejält försprång framför konkurrenternas enkelriktade rännil av information från koncernkontorets kommunikationsavdelning.

Skriv gärna kommentarer här nedan! Det skulle vara kul och givande att få en dialog om detta.

Vad tror du kommer att hända med ert varumärke? Är hoten större än möjligheterna? Har du några bra eller dåliga erfarenheter som du vill dela med dig av?

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *