Instagram är ett underskattat socialt nätverk som många gånger missuppfattas som enbart en mobil app med diverse fotoeffekter. 

I linje med föregående artikel kommer här några konkreta tips på vad du kan tänka på, för att lyckas bättre på Instagram. Både som privatperson och för företagets räkning.

1. Engagera dig

Heter ditt företag inte H&M, Coca Cola eller Volvo? Då kan du förmodligen inte förvänta dig en anstormning följare så fort du entrar Instagram-scenen. Därmed inte sagt att Instagram inte är rätt forum för dig. Lägg tid på att hitta relevanta användare och dra dig inte för att bli den som följer. Använd sökfunktionen kreativt för att hitta din målgrupp och gör den uppmärksam på att du finns där – men på rätt sätt. Spam-aktiga meddelanden går bort.

2. Tilltala människan

Ett något flummigt tips kan tyckas, men var inte rädd att frångå de rent företags- och produktrelaterade uppdateringarna. Bjud på humor, var trevlig. Tilltala de andra användarna på ett mänskligt plan, snarare än som konsumenter. Det bygger i slutänden en positiv bild av ditt varumärke och goda relationer. Och du, krångla inte till det! Ibland räcker en bild på en glad medarbetare med ett “Alla som vill ha helg: GILLA!” som avslutning på arbetsveckan.

3. Konversera

Kommentera andra användares foton och svara på de kommentarer du får. Var intresserad. Ställ frågor och väck liv i konversationen. Alldeles för många företag koncentrerar sin online-kommunikation till de egna kanalerna och rullar tummarna i väntan på att folk ska hitta dit. Konversationen måste inte äga rum i din egen kanal, men får däremot gärna väcka viljan att besöka den.

4. Hashtagga

Finns du på Instagram så bör du dra nytta av dess funktioner, så som hashtaggen. Använd sökfunktionen för att forska i vilka hashtaggar som redan finns och är populära. Skapa egna hashtaggar, relaterade till just din verksamhet.

Resultatet av sökningar på hashtaggen “#socialmedia” och “#cars”. 

5. Call to action

Vad vill du att dina följare ska göra när de sett dina bilder? Se till att innehållet du publicerar gör dina följare sugna på att engagera sig och agera, det är först då Instagram utgör en värdefull kanal. Att uppmana följarna att gilla och kommentera – lämna sin åsikt – är en form av call to action. Att skapa vidaretrafik från Instagram till hemsidan eller bloggen är ytterligare en.

6. Koppla samman

För att få optimal genomslagskraft kan du tillsist också koppla din Instagram till t.ex. Twitter och Facebook. Du väljer vid varje publiceringstillfälle vilka kanaler du vill publicera den aktuella bilden i.

Lämna även en länk till din blogg eller hemsida i beskrivningen på din Instagram-profil, för att leda dina följare vidare. Instagram kan bli en utmärkt hjälp för att promota din huvudkanal på webben.

Hör av dig!

Vill du ha fler tips kring hur du optimerar ditt arbete i Instagram? Kanske behöver du hjälp med att komma igång rent praktiskt? Kontakta mig på 031-30 111 51 eller erik.ekholm@skapa.se. Jag hjälper gärna till!

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Artikeln har 12 kommentarer

  1. Pingback: Kamila´s tankar | 2:2 Instagram – en visuell marknadsföringskanal!

    • Skapa AB Svara

      Hej Tytti,
      Det finns i dagsläget ingen möjlighet att skapa “klickbara” länkar i meddelanden som skrivs i Instagram. Förmodligen har man valt att ha det på det här sättet för att minska spam som annars skulle fylla alla kommentarsfält mm.
      Mvh, Pierre

  2. Paul Svara

    Vettigt inlägg, har själv inte använt insta för sånt, men kanske ska prova.

  3. Sara Svara

    Hej!

    Hur gör jag för att göra ett radbyte på instagram??

    Har testat mellanslag tills de blir radbyte, men vid publiceringen så blir det inget radbyte och öppnar man redigeringen så är man tillbaka till att texten sitter ihop.

    HUR GÖR JAG! :/

    • Skapa Svara

      Hej Sara,

      Prova att tryck på “123” -knappen om du har en iPhone, då får du tillgång till knappen “retur”. Trycker du på den så bör det ge dig ett radbrytning i texten.

      Lycka till!

  4. Sara Blåder Svara

    Hur gör jag för att få någon som följare när jag redan följer personen. Det gäller mina släkt/vänner. Kan inte jag göra detta?
    /Sara

    • Pierre Bendayan Svara

      Hej Sara,

      Det är helt upp till dem du följer om de vill följa dig tillbaka eller ej.
      Så fort du väljer att följa en person så får han/hon en notis om att du gör detta.
      Med andra ord så borde dina vänner och släktingar redan veta om att du följer dem, såvida du inte använder ett väldigt kryptiskt namn på Instagram som gör att de omöjligen kan veta vem du är.

      /Pierre

  5. Sara Svara

    Man kan inte lägga till fler länkar på Instagram än den på sin profilsida, eller?

    • Skapa Svara

      Hej Sara,
      Helt korrekt, länkar är bara klickbara i själva profilen hos Instagram.
      Mvh, Pierre

    • Erik Ekholm Svara

      Klicka på bilden av dig själv nere i högra hörnet i Instagram-appen. I formuläret som öppnas ser du ett fält som heter Webbplats. Ändra det till den länk du vill ha. Lycka till med ditt Instagramande!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *