Företag på Instagram – så jobbar dom

Är du aktiv på Instagram? Kanske avfärdade du det för längesen, med övertygelsen om att Instagram enbart är en app med effekter för annars ganska beiga vardagsfoton? Låt mig i så fall leda dig in i ljuset. Instagram har nämligen mer potential än så! Inte minst för företag som söker nya, roliga sätt att marknadsföra sig på.

Missuppfattningen kring Instagram

Instagram är ett socialt nätverk som vid det här laget har funnits med ett bra tag. Det är i grund och botten en mobil app, med vilken du kan ta och redigera bilder, för att sedan dela dem till andra användare som följer dig. Ett Twitter i bildform kanske man kan säga. Av olika anledningar har man dock inte slagit igenom hos gemene man som just ett “socialt nätverk”, så mycket som en händig fotoapp. Men Instagram lurar på fler fördelar än fräcka fotoeffekter.

 

Liksom Twitter och Facebook är Instagram ett utmärkt verktyg att använda för kommunikation mot befintliga och potentiella kunder. Instagram bjuder in till ett personligt möte i det allra enklaste, där du som säljare får möjlighet att inför en relevant publik visa på vem du, ditt företag och er produkt är.

Här är ett urval av företag som använder sig av Instagram på olika sätt:

Ciao Zari Clothing (Ciao_Zari_Clothing)

Följare 5129, följer 7194

Ett företag som tillverkar exklusiva barnkläder. Använder Instagram för att promota sina produkter och sin Facebook-sida. Kör via Instagram tävlingar och ger följarna tjuvtittar på nya produkter. Interagerar med både befintliga och potentiella följare via kommentarer på både sina egna och deras bilder. Engagerar sig i sina följare – får engagemang.

Apple (Apple_co)

Följare 5723, följer 4087

Tveksamt om det är ett officiellt Apple-konto. Idén bakom är dock ett bra exempel på hur man kan använda användarbaserat innehåll. I just detta fall ber man sina followers använda hashtaggen #Apple_Co på Apple-relaterade foton, för att varje lördag välja ut och publicera ett i det egna flödet, med en länk till upphovsmakaren. Smart reklam för både vinnaren och Apple.

Wasséns (Wassens)

Följare 1446, följer 1450

Använder Instagram för produktbilder, konversation med kund och kundservice. Satsar hårt på att hålla en personlig ton, dock utan att förlora den relevanta kopplingen till verksamheten.

Pets Plus USA (petsplususa)

Följare 17k, följer 100.

Säljer husdjurstillbehör i USA. Kör hårt på humoristiska djurbilder. Har få bilder som är direkt kopplade till de egna produkterna och erbjudandena. Har dock (eller kanske just därför) lyckats skrapa ihop 17000 djurtokiga följare och en ständig aktivitet med likes och kommentarer i foto-flödet.

Redo att testa?

I de flesta sociala medier utgör din egen fantasi och kreativitet den största begränsningen för vilken nytta du kan dra av att finnas aktiv på de olika kanalerna. Instagram utgör naturligtvis inget undantag. Däremot bjuder  Instagram på ett ypperligt tillfälle att skapa lättillgängligt och visuellt tilltalande material, för en starkare kommunikation och relation till din målgrupp.

Frågan är om du är redo att ge det ett försök?

Håll utkik!

Vill du ha fler tips kring hur du optimerar ditt arbete i Instagram? Håll utkik här i bloggen, nästa vecka kommer ytterligare en artikel med Instagram i fokus. 

Är du otålig kan du även kontakta mig på 0709-72 10 72 eller info@skapa.se. Jag tar gärna ett möte!

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *