Amerikanska Super Bowl är en orgie i dyrt producerade och dyrt placerade reklamfilmer – 4 miljoner dollar för 30 sekunder. Många blir mycket uppmärksammade i sociala medier och får mängder med visningar innan och direkt efter Super Bowl. Matchen spelades mellan de regerande mästarna Seattle Seahawks och New England Patriots den 1 februari på University of Phoenix Stadium i Glendale i Arizona. YouTube-siffrorna har jag hämtat den 12:e februari och de har redan förändrats och de kommer att förändras över tid baserat på hur sociala medier uppmärksammar dem. Innan och direkt efter Super Bowl låg Budweisers valp-film absolut högst. Nu har Clash of Clans filmen klättrat förbi ordentligt. Försäkringsbolaget Nationwide Insurances reklamfilm för ett dött barn, klättrar eftersom den är så osmaklig och därför blir omtalad i sociala medier.
Läs också min artikel “Valpar kommer bort under Super Bowl” där vi har tittat på de reklamfilmer från Super Bowl som inte fick riktigt lika mycket uppmärksamhet, men som ändå är värda att uppmärksamma av olika anledningar.
Här är en tio-i-topp lista baserat på de mest visade på YouTube. Antal visningar på YouTube står i parantes:
1.Clash of Clans: Revenge (38 miljoner visningar på YouTube)
2.Budweiser – ‘Lost Dog’ (27 miljoner visningar på YouTube)
3.Bud Light Real Life PacMan (21 miljoner visningar på YouTube)
4.Kim Kardashian SaveTheData T-Mobile (18 miljoner visningar på YouTube)
5.BMW Nostalgi BMW i3 – “Newfangled Idea” (18 miljoner visningar på YouTube)
6.SNICKERS® – “The Brady Bunch” (14 miljoner visningar på YouTube)
7.FIAT 500X The FIAT Blue Pill (13 miljoner visningar på YouTube)
8.Mercedes-Benz “Fable” Commercial (12 miljoner visningar på YouTube)
9.Make Safe Happen. Nationwide Insurance (7 miljoner visningar på YouTube)
10.Joyful Heart Foundation NO MORE’s Official Super Bowl Ad (7 miljoner visningar på YouTube)