Jag är ingen stor användare av LinkedIn men kollar då och då grupper jag är med i som diskuterar ämnen som intresserar mig i jobbet eller privat. Min förhoppningen med dessa grupper är så klart att man får någon ny synvinkel på ett ämne, några tips på spännande idéer eller helt enkelt bara se hur andra resonerar.
Content Marketing fråga på LinkedIn
Nyligen ramlade jag in på en tråd i ett LinkedIn forum för Marketing Communication där någon skrev en nyfiken fråga gällande Content Marketing. Självklart förväntade jag mig en positiv och kreativ diskussion med lite olika syn och uppslag men blev mycket förvånad över den hätska debatt som fördes och med den ton som dominerade från garvade personer med lång erfarenhet i reklambranschen. Jag kände mig överrumplad, varför var de inte mer intresserade och varför så negativa? Och varför hade många så bråttom att avfärda Content Marketing?
När diskussionen styrs av antaganden och missuppfattningar
En erfaren engelsk copywriter skrev att man skall passa sig för alla nya begrepp som “hittas på i Sociala Medier” och en annan person gav uttryck för att det var ett nytt säljtrick som konsulter tagit fram och som de minsann skulle ta ordentligt betalt för. En man med en riktigt tung roll på en internationellt välkänd reklambyrå var också ivrig att instämma att det inte var något att bry sig om och copywritern hade helt rätt. När en klok kvinna gick in i diskussionen och försökte styra upp den så drämde ytterligare en person till med att det är i stort sett bara är oseriösa företag som sysslar med Content Marketing och de är mer eller mindre ute efter att luras. Detta var i ett forum för människor som skall arbeta och verka i en kreativ bransch. Efter min första förvåning lagt sig blev det för mig uppenbart att det byggde på egna “antaganden” och “sånt man hört”. Men kanske handlade det även om en egen “överlevnadsinstinkt” i en bransch som pressats hårt av utvecklingen på senare år.
Om inte stämningen var så negativ i forumet skulle jag svarat upp på dessa påståenden och försökt förklara missuppfattningarna samt min syn på det.
Content Marketing – inget nytt men minst sagt aktuellt
Content Marketing är inget nytt som företeelse, det är mycket äldre än Internet och som exempel är Michelin Guiden en tidig analog form av Content Marketing. Inte ens online-varianten är helt ny, termen förekom redan 1996 i dessa sammanhang och har även ibland refererats till som Inbound Marketing. Den största anledningen till att allt fler blivit intresserade har att göra med insikten gällande hur kunder numera söker och gör research på webben innan de tar något köpbeslut. Dessutom har vi alla blir allt mer vana vid reklam och lärt oss filtrera bort mycket av reklamen som känns mindre relevant, banal eller rent av påträngande.
Content Marketing – taktik för att uppnå strategiska mål
Content Marketing är en taktik för att uppnå strategiska mål, en förtroendegrundande approach som indirekt kan leda intresserade till en varumärkespreferens. För att det skall fungera så behöver man både tänka och skriva annorlunda än vad man skulle i mer traditionell reklam. Det är möjligt att detta skrämmer en viss typ av copywriters som kanske ofta fått mycket tid på sig att skriva en kort och snudd på skönlitterär text, med smarta underfundiga rubriker, till en kampanj, eftersom man strävar efter ett flöde av texter kommer inte kunderna acceptera att det tar lång tid att ta fram texterna. Vidare funkar inte kluriga rubriker lika bra online som i tryckt media, eftersom rubrikerna är en viktig del av sidans indexering och den bör innehålla begrepp som kunderna söker på. Content Marketing handlar om att återkommande skriva enkla, begripliga texter om ämnen som direkt lockar och intresserar målgruppen, med ord och begrepp som de använder.
Content Marketing kräver ingen konsult – men avsatt tid och kunskap
Content Marketing är i sig inte något som kräver omfattande konsultinsatser, faktum är att det är något som många företag skulle kunna jobba med helt på egen hand. Men som i alla branscher finns det så klart de som är utbildade och har erfarenhet av att skriva, olika typer av skribenter och copywriters, och som förstår hur Google och online media funkar. Dessutom har de flesta företag en annan kärnverksamhet än att skriva och kanske blir det enklare att upprätthålla flödet med extern hjälp.
Content Marketing och SEO
Content Marketing har kanske hos några blandats samman med SEO-branschen inom vilket det uppenbart funnits en del aktörer med tveksam approach. Men med rätt förståelse för hur webben och Sociala Medier fungerar och hur presumtiva kunder söker efter information så finns det inget behov att hantera SEO som en separat fråga och anpassning.
Jag har även hört talas om företag som jobbar med vad som kanske kan definieras som “texter med mycket lite relevant innehåll” men med många nyckelord och där dessa publicerats för att uppnå en slags SEO-effekt, vilket inte är ett seriöst sätt att locka till sig kunder och funkar sällan eftersom det innehållet inte är vad kunderna letar efter.
Content Marketing ger starkare kundfokus
Jag tror att många företag som ger sig in i Content Marketing på rätt sätt kommer bli mer kundfokuserade och i längden få både starkare förtroende hos kunderna och med tydligare bild av kunden dessutom på bättre sätt kunna möta behoven så väl kring kunskap som kring nya produkter och tjänster.
Att vara nyfiken i sitt yrkesutövande
I mitt yrkesutövande tycker jag det är viktigt att ha ett öppet sinne och vara intresserad av nya grepp och ny teknik. Det är min övertygelse att det borde gälla de flesta och riskerna med att avfärda allt nytt är större än möjligheterna med att sätta sig in i ämnet på riktigt – för att sedan avgöra om det är intressant.
Vad tycker du om Content Marketing? Kommentera gärna nedan och dela med dig av din bild. Är du intresserad av att diskutera vad det kan ge dig och ditt företag och hur vi kan hjälpa er så är du varmt välkommen att kontakta mig. Vill du bara läsa mer i ämnet? Här hittar du lite mer vi skrivit om det genom åren, Skapa artiklar om Content Marketing.