Idag erbjuder de flesta sociala kanaler sina användare att ladda upp och kombinera diverse typer av media, så som text, bild och film. Du kan också välja att autoposta dina uppdateringar från Facebook på Twitter och tvärtom. Det mesta ryms på de flesta kanaler helt enkelt. Och hur ska man förhålla sig till det där egentligen? Räcker det att arbeta i en kanal? Kan det rent av vara en nackdel att lägga ut allt precis överallt? Såhär ser jag på det…


Risk för upprepning

Facebook finns det en valfri funktion för att dina inlägg automatiskt ska postas även på Twitter. Liknande funktion finns på Twitter tillbaka till Facebook och även till LinkedIn. Detsamma gäller Pinterest, Instagram och de flesta andra sociala nätverk. Med ett musklick har du därmed uppdaterat flera kanalflöden och sparat värdefull tid. Eller?

Risken med att konsekvent använda en sådan funktion, dvs att ständigt trycka ut identiska meddelanden i flera kanaler, är naturligtvis att bli tjatig och påfrestande.

Arbetar du i sociala kanaler på webben har du säkert redan insikt kring att traditionell reklam inte funkar på webben. På precis samma sätt som du en gång anpassade din traditionella marknadsföring för att ta rum på webben, måste du nu även anpassa den för att fungera i olika kanaler på webben.

De olika kanalerna har olika förutsättningar att nå ut, kräver olika språkdräkter och har fortfarande – i stora drag – alldeles unika användare. Därmed måste budskapen anpassas. Twitter-anpassas, Facebook-anpassas och LinkedIn-anpassas.

Bildkälla: Lumen Biggott

Gå miste om Google-effekten?

Ytterligare en konsekvens av du kan kombinera bilder, video och text på en och samma plats, kan innebära att många istället väljer att endast arbeta i en kanal.

Om jag kan ladda upp mina filmer direkt i Facebook, varför skulle jag då använda mig av YouTube? Om jag även kan samla mina bilder i album på Facebook, varför skulle jag då vara intresserad av Pinterest? Om jag enbart använder mig av en kanal minimerar jag ju dessutom risken att bli tjatig och upprepa mig.

Nåväl, riktigt så enkelt är det förstås inte. Det handlar ju om mer än så, om Google till exempel.

Arbetar du varierat, med olika sorters innehåll och uttryck, i flera kanaler har du lättare att definiera dig och din verksamhet mot Google. Google “ser” vad det är du sysslar med och identifierar nyckelord knutna till din verksamhet. Google kan därmed också hjälpa relevanta sökande att hitta dig.

Och det är ju en ganska attraktiv egenskap, inte sant?

Tips från coachen

På Skapa brukar vi därför råda våra kunder att arbeta i flera sociala kanaler, men med ett varierat innehåll för att undvika upprepning och irritation hos sina följare.

Att istället för att ladda upp ett videoklipp direkt på Facebook länka till befintliga klipp från YouTube, tillsammans med en relevant text är ett tillvägagångssätt. På så vis kan du om och om igen ge dina klipp en ny approach, återanvända material och öka dina chanser att få gehör från Google.

Att posta blogg-artiklar i inlägg på både Facebook, Twitter och LinkedIn ligger det heller inget fel i, snarare tvärtom. Däremot bör du hellre göra det manuellt än via en autofunktion, och se till att anpassa inläggen efter respektive kanal och dess användare.

Du sänder ju inte radioreklam i TV, eller hur?

Hjälp med sociala medier?

Vill du ta ett möte för att diskutera vilken social media-lösning som skulle funka bäst för din verksamhet? Kontakta mig så kan vi prata mer om sociala medier och hur man använder dem optimalt.

/ Caisa, Social Media Manager

 

 

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *