Att de sociala kanalerna tycks bli allt hetare när det gäller marknadsföring för både B2B- och B2C-företag är numera ett allmänt faktum, snarare än en uppskattning från oss som jobbar med online marknadsföring. Inte helt oväntat är just Facebook en av de kanaler som de flesta företag numera väljer att inkludera i sin online-kommunikation. Under sommaren som gått har vi på Skapa rott inte mindre än två lyckade Facebook-projekt i hamn. Först ut var Ramirent, tätt följt av Lantmännen Bozita.
Updates under Friidrotts EM 2012 för Ramirent
I slutet av maj körde vi igång en Facebook-kampanj för vår kund Ramirent i Finland. Vi tog tillsammans fram ett koncept med text, bild och videomaterial, kopplat till deras roll som huvudsponsor för Friidrotts-EM i Helsingfors.
Kampanjen pågick under hela juni månad och resulterade i ett fantastiskt och mångdubblat engagemang från Facebook-följarna.
Facebook-sida och Blogg för Lantmännen Bozita
Även vår kund Bozita, som utgör en del av Lantmännen Doggy AB, var sugen på att arbeta mer aktivt med Facebook och även med bloggmaterial. Vi hjälpte därför till med att få upp ordentliga Facebook-sidor – en för de Bozita Sverige och en för Bozita Deutschland – med bilder, milstolpar och allt annat som bör finnas på en bra Facebook-sida idag.
Antalet “likes” har vuxit stadigt på bägge sidorna och aktiviteten tagit fart, vilket skapar en allt större räckvidd på varje aktivitet.
Vad gäller Bozita-bloggen, som än så länge är på svenska, hjälpte vi till med att skapa en funktionell och snygg design i vårt favorit-CMS WordPress. Resultatet har blivit en levande och mycket tilltalande marknadskanal.
Har du entrat Facebook-scenen?
Känner du att det är dags att göra succé på Facebook och ta marknadsföringen till en ny dimension du också? Kanske har du en sida, men behöver hjälp med att komma igång och få aktivitet? Kontakta gärna mig eller min kollega Erik, så kan vi ses och snacka om vilken affärsnytta Facebook kan skapa för just ditt företag.
/ Caisa, Social Media Manager