Så funkar Facebook Interests

De sociala medierna är hetare än någonsin och överträffar varandra med ständigt uppdaterade funktioner och smarta lösningar för användarvänlighet. I likhet med flera andra sociala medier lanserar nu även Facebook en funktion för att satsa på ett mer lättillgänligt, organiserat innehåll som ska bidra till nya möten och bredare kontaktnät. Låt mig presentera: Facebook Interests!

Facebook vidgar vyerna med ny funktion

Facebook är i skrivande stund den mest använda mötesplatsen på webben, med sina 172 miljoner användare varje dag. Här uppdateras 532 miljoner statusar om dagen och antalet foton som laddas upp på sajten varje dygn, skulle staplade på hög bli längre än inte mindre än åttio (80) Eiffeltorn.

Man har tidigare satsat stort på att hjälpa sina användare hitta befintliga vänner och gamla bekanta via nätverket med funktioner som “Hitta vänner” och “Kanske känner du…”. En brist som dock präglat Facebook har varit avsaknaden av en funktion för organiserat, segmenterat och lättillgängligt material.

Då småsyskonen Twitter och Pinterest sedan ett bra tag har satsat på hashtaggar, listor och kategoriserat innehåll, har nu äntligen även Facebook fått upp ögonen för problemet. I dagarna lanseras därför den nya Facebook-funktionen “Interests” som syftar på att länka samman Facebook-användarna via gemensamma intressen. På så vis ökar också möjligheten att hitta nya kontakter och relevant material som tidigare legat gömt.

Så funkar Facebook Interests

Med Facebooks nya intresse-funktion kan du som användare kategorisera och lista olika företags-sidor och personer du är intresserad av att följa, även de du inte är vän med eller “gillar” sedan tidigare. Varje lista skapar ett unikt nyhetsflöde, med uppdateringar från enbart medlemmarna i den specifika listan och ger god överblick över olika segment.

Du väljer själv om du vill göra dina listor synliga för publikt bruk, för enbart dina Facebook-kontakter eller om de ska vara privata. Du kan också genom en enkel inställning välja om andra Facebook-användare ska få tillgång till att lista och prenumerera på din profil eller inte.

Du kan via denna funktion också  ta del av andra användares listor för att hitta produkter och personer, som stämmer överens med vad just du tycker om. Du kan därigenom utöka dina egna listor och bredda ditt kontaktnät med likasinnade.

Intresse-listorna ligger dessutom organiserade under av Facebook skapade huvudkategorier och av användarna skapade underkategorier, som gör det lätt för dig som användare att orientera dig fram till de ämnen som är mest relevanta för dig. Ett exempel på kategoriseringen skulle kunna vara huvudkategorin “Politik” med underkategorin “Moderaterna”.

Företagsnyttan med Interests på Facebook

Så varför ska du som företagare bry dig om den nya funktionen? I skrivande stund finns den ännu inte tillgänglig för samtliga Facebook-användare. Inte heller finns det någon notis om när eller ens att företagssidorna kommer kunna tillhandahålla sig denna finurliga funktion. Ändå finns det en hel del fördelar att hämta hem med Facebook Interests, även för dig som företagsperson.

Att Facebook Interests inte är en funktion tillgänglig för företags-sidorna, dvs att företag inte kan skapa sin egna listor, utgör inget hinder för dem att listas av någon annan. Inte heller finns det några hinder för att de anställda på företaget skapar, sprider och tar del av andra användares listor.

Facebook-användarna kommer i och med intresse-listorna i större utsträckning öppet kunna identifiera sig med olika intressen och produkter, vilket skapar en unik möjlighet till överblick och insikt i vilka personer som skulle kunna vara intressanta för just dina affär.

De kategoriserade listorna underlättar dessutom för dig att ta del av tidigare okända, men värdefulla personer, företag och deras innehåll.

Ännu är funktionen Facebook Interests väldigt ny, för dig var den kanske till och med helt okänd innan du läste det här. Jag förmodar att den, liksom mycket annat nytt, kan verka oklar, krånglig och rent av överflödig. Det var ju bra som det var, kan man tänka. Mitt främsta tips till dig, på både privat och professionellt plan, är att gå in med ett öppet sinne. Delta och prova dig fram för att hitta de ultimata fördelarna för din egen del.

Intresserad av att höra mer om vad Facebook och de andra sociala medierna har att tillföra ditt företags kommunikation? Ring någon av våra strateger Lars: 031 30 111 53 eller Erik: 031 30 111 51 så berättar de mer.

Källor:

Everything that happens in one day on the Internet
Hubspot
Technology Tell

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *