Content is King när du ska skaffa nya kunder

När man läser MarketingProfs artikel ”Content Marketing Trends for 2012: What’s in and What’s Out” står det klart att den gamla devisen Content is King fortfarande gäller i allra högsta grad. 82 % av alla B2B företag satsar idag på innehållsmarknadsföring för att skaffa nya kunder, för att de har sett att det ger effekt. Hur mycket nya kunder får ni via er webbplats?

Utvecklingen var lavinartad under 2011, mängder av företag tog den gamla devisen till sig och började satsa mer på innehåll. De företagen har nu lärt sig att det inte räcker att erbjuda vanligt informationsmaterial, som exempelvis datablad eller historik, om man ska fånga presumtiva kunders intresse. Man måste leverera relevant och inspirerande information som går i linje med branschutveckling och trender.

Låt de presumtiva kunderna hitta dig

Innehållsmarknadsföring handlar främst om att locka till sig kunder som man inte kan hitta på andra sätt. Men istället för att du ska jaga dem är målet att de ska vilja besöka dig.

Genom att skapa ett relevant innehåll i olika kanaler som uppdateras ofta kan du lättare komma högt upp i Googles sökresultat och fler presumtiva kunder kan hitta dig.

Tänk dig att en presumtiv kund är ute och googlar en typ av produkt eller tjänst som ditt företag tillhandahåller. Om du har skrivit en bra och upplysande artikel som relaterar till produkten/tjänsten ökar chansen att den presumtiva kunden klickar vidare till ditt företags hemsida och hittar fler intressanta och uppdaterade artiklar som stärker hans eller hennes uppfattning om företaget och dess utbud.

Då får den presumtiva kunden en känsla av att ditt företag kan sin sak, att de är experter på området. Det skapas ett förtroende som ökar chansen att kunden kommer köpa din produkt.

Content är bara King om innehållet väcker intresse

För att bli en riktig content- kung krävs att man tänker långsiktigt och skapar innehåll som är relevant över tid. Generellt kan man säga att ju bättre och mer intressant innehåll en webbsida har, ju mer framgångsrik kommer den att bli. Det handlar om att skapa en speciell upplevelse för läsaren, som gör att han eller hon vill komma tillbaka.

Det bästa är om innehållet engagerar så mycket att det skapas ett surr kring det på till exempel Facebook och Twitter, som genererar en indragningseffekt med länkar till din webbplats. Men hur lyckas man med detta? Ett första steg är att ställa sig frågan: vad kan vår webbsida erbjuda som skulle få någon ur den tänkta målgruppen att vilja länka till den?

Låter detta intressant? Kontakta gärna vår copywriter Kajsa Owenede.

Läs de relaterade artiklarna:

 

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *