Kommunikation och marknadsföring via e-post har fått en rejäl uppsving de senaste åren. En stor anledning är att vi har ständig tillgång till vår e-post via våra smarta telefoner. Vi väntar inte på att komma hem till vår dator för att kolla mejlen – vi tar upp telefonen.
Så får du mottagarna att läsa ditt nyhetsbrev och agera
När man skickar ut nyhetsbrev vill man att så många personer som möjligt tar del av innehållet och agerar därefter. Här kommer några bra tips på vad du kan tänka på för att nå så bra resultat som möjligt.
1. Dela med dig av värdefullt innehåll
Innehållet i ett nyhetsbrev måste vara värdefullt för mottagaren. Det är viktigt att det du skriver är relevant och svarar upp mot mottagarens behov. Först då blir innehållet läst och ihågkommet. Att lyfta fram ett bra erbjudande är ett sätt att skapa nytta, att bjuda på kunskap ett annat.
2. Bjud på kunskap
Var inte rädda för att dela med er av det ni kan! Genom att bjuda på kunskap visar ni att ni är experter inom ert område och ligger på framkant inom er bransch. Om ni delar med er av det ni tycker är viktigt och brinner för, kommer den kunskapen bygga långsiktig trovärdighet för ert företag.
3. Språk och form
Tänk på att skriva kort, koncist och gärna personligt. Innehållet i nyhetsbrevet bör fungera som blänkare för ett mer fördjupande innehåll som ligger på en webbplats eller blogg. Skapa hellre lättbegripligt innehåll och gör utskick oftare med bra konverteringar, än fördjupande innehåll som skickas ut mer sällan.
4. Planera dina utskick
För att få en kontinuitet i utskicken gäller det att ha ett långsiktigt tänk. Det innebär att du bör ha en tidsplan för när under året du ska skicka ut ditt nyhetsbrev. Bestäm vad innehållet ska vara, när nyhetsbrevet ska skickas hur ofta och av vem. Genom att planera utskicken ökar chansen att nyhetsbrevet blir läst och ihågkommet. Tänk på att fler är benägna att läsa mejl tisdag morgon än fredag eftermiddag.
5. Välj ämnesrad och avsändarnamn med omsorg
Ämnesrad och avsändarnamn är avgörande för hur många som kommer att öppna ditt nyhetsbrev. Tänk på att anpassa ämnesraden efter målgruppens behov och att avsändarnamnet bör vara en person, inte ett företag. Även rubriker och inledning bör vara så intressant för målgruppen som möjligt för att mottagaren ska fortsätta läsa.
6. Döp dina länkar smart
Lägg inte bara in en länk som den är utan döp om den till något smart som får mottagaren att vilja klicka sig vidare. Var du väljer att lägga länkarna i nyhetsbrevet kan också spela roll för hur många som kommer att klicka på dem. Ett tips är att hålla dem mer till höger än vänster, då fler tenderar att klicka på länkarna när de läst klart meningen (vi läser ju från vänster till höger). Tänk på att klickbara bilder också kan fungera som länkar.
7. Se till att länkarna leder till konvertering
Tänk alltid noga igenom varför du skriver och berättar om det du gör. Varje nytt stycke bör ha en bärande tanke, ett tydligt syfte. Vad vill du att mottagaren ska göra efter att den läst innehållet i nyhetsbrevet? Dina länkar bör leda till någon typ av konvertering; driva trafik till er webbplats, få mottagaren att besöka er på sociala medier eller tacka ja till ett erbjudande
8. Följ upp och förbättra med hjälp av statistik
Glöm inte att följa upp nyhetsbrevet via statistiken i verktyget. Genom att mäta mot uppsatta mål kan du ständigt optimera dina utskick. Ta fasta på det som var bra och utveckla det som inte fungerade.
Vill du veta mer om marknadsföring via e-post? Kanske har du gått och funderat över nyhetsbrev en tid redan? Hör av dig så tar vi en pratstund över en kopp kaffe!