Nykomlingen Pinterest har den senaste tiden fått stor uppmärksamhet på webbens alla kanaler i form av både ris och ros. Det har varit snack om copyright-brott och ohållbara användarvillkor, samtidigt som den stadigt växande anhängarskaran talar sitt tydliga språk.

Säga vad man vill om Pinterest, att nykomlingen ger de befintliga jättarna inom social media ett fullgott motstånd och i skrivande stund får en allt större roll är inget annat än sanning. Nu kommer ännu en tjänst, som gör Pinterest till en värdig kandidat i kampen om den sociala media-tronen. Säg hej till Pinerly!

Analytics för Pinterest

Att aktivitet i sociala medier är en otrolig tillgång i marknadsföringssyfte vet nog de flesta redan. Branschbloggarna går varma dygnet runt med tips kring hur företagen ska bära sig åt för att lyckas lyfta sin marknadsföring från de traditionella tillvägagångssätten och få de allra bästa resultaten via sociala medier. Men hur viktiga är de där tipsen egentligen, om det inte finns något bra mätverktyg som kan lyfta fram konkreta siffror och påvisa den faktiska effekten av arbetet i de olika sociala kanalerna?

Google och Youtube har sitt respektive Analytics, Facebook har Insights och Twitter har Web Analytics. Och nu kommer alltså även Pinterests (lite mer kreativa) motsvarighet, Pinerly.

Pinerly är en helt fristående sajt, som lanserades så nyligen som under förra veckan för en grupp utvalda personer. Pinerly erbjuder bland annat sina användare att ta del av samlad och specifik statistik – så kallad “Pinalytics” över aktiviteten i Pinterest. Man kan utefter statistiken skapa kampanjer att publicera i Pinterest, som härleder till valfri länk och med valfri beskrivning.

Pinerly ska även fungera som ett stöd för att maximera nyttan av Pinterest. Här finns tips och inspiration till vad för innehåll du kan pina och vilka andra användare som kan vara relevanta för dig. Du kommer också kunna ta del av allmänna råd kring hur man ska gå tillväga för att nå störst framgång i Pinterest.

Pinerly stats

Invites only – Pinerly satsar på kvalitet framför kvantitet

I skrivande stund består Pinerlys medlemmar, som ovan nämnt, av inbjudna beta-användare. Anledningen till att Pinerly, i likhet med Pinterest, satsar på invites i ett initialt skede är enligt de själva att man vill försäkra sig om att tjänsten håller en så god kvalitet som möjligt.

Själv ser jag ett stort mervärde i att enbart ta in inbjudna användare, då det ökar efterfrågan, surret och gör tjänsten till ett exklusivt inslag allt fler kommer vilja kunna ta del av. Bra jobbat Pinerly! Nu får Twitter, Facebook och de andra jättarna se upp.

Vill du ha tillgång till Pinerly? Skriv upp dig på listan här!

  • Webbredaktör

Caisa Lintunen arbetade hos Skapa som webbredaktör en tid, hon har nu slutat hos oss men hennes artiklar finns fortfarande kvar att läsa på vår sajt. Vill du komma i kontakt med någon på Skapa klicka här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *