Det blev något av en blixtvisit i New York. Jag hann med en härlig middag på den italienska restaurangen Aurora, två bruncher, shopping på Strand Bookstore, dans på Zebulon etc. Men trots det hektiska schemat tog jag mig tid att stämma träff med Tom, copywriter på en stor byrå i New York. Jag ville fråga honom om hur hans företag jobbar med sociala media och innehållsmarknadsföring och om han ser några tydliga trender.

Jag träffade Tom på Gordon Bennett, en stillsam bar i Williamsburg. Den brukar ibland kallas för the dead bar, vilket jag inte tycker stämmer alls, det är precis lagom mycket bakgrundssurr för att man ska kunna föra ett trevligt samtal.

Tom berättar att han har jobbat som copywriter på samma byrå i sex år och säger att han har sett en enorm förändring under den tiden. Byrån satsar nu jättemycket på sociala media och innehållsmarknadsföring jämfört med tidigare och det har integrerats i hela verksamheten på ett helt annat sätt.

”Man måste hela tiden ha det i bakhuvudet. Även om jag jobbar mer traditionellt med TV, radio och print så funderar jag alltid på hur jag kan skapa ”stunts”/upplevelser som kan användas för sociala media” säger Tom.

På Toms företag har man även skapat gruppen ”the Social group”, som enbart jobbar med sociala media och innehåll. The social group arbetar parallellt med de team som är inriktade på mer traditionell marknadsföring.

Tom säger att det till viss del känns förlegat och opraktiskt att ha en sån här uppdelning, för i slutändan har oftast de team som jobbar med mer traditionell marknadsföring ändå skapat något som kan användas för det sociala medie-formatet”.

“When a client needs a new campaign or ideas, they are briefed alongside the traditional teams. It makes for some confusion though, because the two different groups could create wildly different directions. Most of the time traditional creates something that will be adapted into social.”

”Det är svårt att förstå varför man behandlar sociala media som en separat enhet” säger Tom. ”Det är ju så integrerat i den övriga verksamheten. Även om jag jobbar med mer traditionell marknadsföring, så måste i princip allt jag gör vara användbart för sociala medier. Det är så långt utvecklingen har kommit. Därför har jag svårt att se att dagens sociala media-byråer kommer att finnas kvar om 5 år”.

Jag frågar Tom om det finns något företag som han tycker har lyckats extra bra med sociala media-biten. ”Nike”, säger han utan att tveka. ”Nike+ löpar-grejen verkar bara växa och växa, dvs. idén om att man kan hålla koll på sin löpning och se hur snabbt man springer via sin telefon. Nike har förstått att om en idé ska funka i de sociala medierna måste den vara relevant eller skapa en direkt nytta eller fördel för kunden. Annars är det ingen som bryr sig”.

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *