Smartphones står för 75 procent av försäljningen av mobiltelefoner i Europa. Alla dessa smartphones kan surfa in på vilken webbplats som helst – kanske din också?
Av världens cirka fem miljarder mobiltelefoner, är “bara” 1,5 miljard smartphones. Här finns ju alltså en enorm marknad. Och i Kina blev mobilt Internet-användande större än datorsurfande under förra året. Där sker 55 procent av mediekonsumtionen via mobiler (jämfört med 38 procent i USA).
Med tanke på att en mobilanvändare i snitt sträcker sig efter telefonen 150 gånger per dag, så är mobila lösningar något som vi och våra kunder måste fundera kring mer och mer när vi diskuterar hur ni ska nå ut till era kunder.
Jag tittade igenom Google Analytics för våra kunders webbplatser. Där ligger andelen besökare som surfar med mobiltelefoner och surfplattor på mellan 10 till 40 procent av det totala antalet besökare. Då har vi mest kunder som är verksamma inom B2B, ofta med en internationell målgrupp för sina webbplatser.
Med tanke på det ökande antalet mobilbesökare är det viktigt att överväga att göra en anpassning av webbplatsen så att den fungerar på ett bra sätt för de besökare som surfar mobilt. Där finns i huvudsak två alternativa vägar att gå: adaptiv eller responsiv design för mobil-versionen.
Läs gärna min medarbetare Sara Orres artikel som reder ut skillnaderna mellan adaptiv och responsiv design.
Hör gärna av er om ni är intresserade av vad det skulle innebära för er del att mobilanpassa er webbplats.