Trots att det är stor konkurrens mellan alla mailen i inkorgen anses kommunikation och nyhetsbrev via e-post fortfarande vara ett av våra mest effektiva marknadsföringsverktyg. I den här artikeln ger jag några tips som ökar chansen att dina mottagare öppnar och läser just dina nyhetsbrev.
Relevant avsändare och en ämnesrad som lockar till nyfikenhet
Som du säkert själv vet ska det mycket till innan man öppnar ett nyhetsbrev som har landat i inkorgen. Avsändaren ska vara relevant och gärna bekant och ämnesraden ska locka till nyfikenhet. När man väl har öppnat nyhetsbrevet tar det ofta bara några sekunder för mottagaren att avgöra om det här mailet är värt att läsa igenom och lägga lite tid på. Det som avgör om mottagaren faktiskt läser nyhetsbrevet eller inte beror på en mängd olika saker.
7 tips som ökar chansen att ditt nyhetsbrev öppnas och blir läst
Jag tänkte sammanfatta några av de viktigaste faktorerna nedan och även försöka beskriva hur man kan tänka för att så många mottagare som möjligt ska öppna och läsa just ditt nyhetsbrev.
1. Skicka bara nyhetsbrev när du har något att säga
Det är viktigt att skicka ut nyhetsbrev kontinuerligt men har du inget relevant att säga kan det istället ge motsatt effekt. Dina nyhetsbrev kan då uppfattas som väldigt tunna och att du egentligen inte har så mycket att säga i ämnet. Risken är då att mottagaren istället trycker på “unsubscribe”, och det vill vi undvika!
2. Håll nyhetsbreven enkla och fokuserade
Fokusera på en sak du vill förmedla, trots att du egentligen har flera olika saker du skulle vilja belysa. Då ger du mottagaren alla förutsättningar att snabbt avgöra om just detta nyhetsbrevet är relevant eller inte. Även för mycket text kan vara avskräckande då det tar alldeles för lång tid för läsaren att ta sig igenom texterna. Konkretisera, sammanfatta och använd dig av bra och tydliga länkar för läsaren som vill veta mer.
3. Sprid bra innehåll
Dåligt innehåll riskerar att avskräcka de flesta mottagarna. Det ser oprofessionellt ut och kan skada er trovärdighet hos både nuvarande och potentiella kunder. Har du själv ingen möjlighet att skriva bra innehåll – ta hjälp av någon som kan!
4. Minska på “säljet”
Det finns ingenting som kan få folk att rygga tillbaka så mycket som påtvingat sälj. Försök att variera innehållet i nyhetsbrevet och sprida kunskap och information som målgruppen är intresserad av. Avsluta nyhetsbrevet med ett diskret säljmeddelande och tydliga konverteringar till era produkter och tjänster.
5. Ge mottagarna chansen att välja vilket innehåll de vill ha
Beroende på verksamhet så kanske du vill få ut nyhetsbrev som riktar sig till olika områden och branscher. Då kan det vara en fördel att göra det möjligt för mottagaren att själv välja inriktning på nyhetsbreven. Det kan göras till exempel genom att låta mottagaren klicka i sitt intresseområde när personen anmäler sig till nyhetsbrevet. Det möjliggör att nyhetsbreven blir mer relevanta för respektive målgrupp, plus att du får en uppfattning om vilken bransch som har störst intresse av att få nyhetsbrev.
6. Investera i snygg design
Lika viktigt som att ha bra innehåll behöver man ha en snygg design som kompletterar innehållet. Ser designen billig ut eller kanske inte framhäver innehållet eller det ni vill förmedla med nyhetsbrevet kan mottagaren snabbt bli förvirrad, tappa intresset eller uppleva att det tar för lång tid att läsa igenom.
7. Ta tillvara på statistiken
Något av de viktigaste att komma ihåg är att använda och ta tillvara på statistiken från nyhetsbreven. Vilka brev öppnas, vilka brev öppnas inte, hur många klickar på länkar i nyhetsbreven och vilka länkar är mest populära? Här kan du lära dig mycket om din målgrupp och anpassa kommande nyhetsbrev efter deras intressen och behov. Det kan även vara bra med en kort utvärdering som mottagarna får fylla i om de trycker på “unsubscribe”. Det ger dig en ännu bättre bild av vad målgruppen vill ha/inte vill ha. Om mottagarna inte engagerar sig över huvudtaget kan du ställa dig följande frågor:
- Är designen tråkig?
- Är det för låg kvalité på innehållet?
- Tar det för lång tid att komma fram till vad vi vill säga?
- Försöker vi ta upp för många ämnen samtidigt?
- Är konverteringarna otydliga eller ointressanta?
- Är ämnet tråkigt?
Vill du komma igång med marknadsföring via e-post?
Det finns många aspekter att tänka på innan ett nyhetsbrev skickas. Behöver du råd eller stöd i din marknadsföring/kommunikation via e-post eller vill du ha hjälp att komma igång?
Kontakta gärna mig eller någon av mina kollegor på Skapa – vi hjälper dig gärna att skapa lyckade nyhetsbrev efter era förutsättningar.