Trender inom digital marknadsföring 2018

När man kavlar upp ärmarna inför ett nytt år kan det vara ett tillfälle att reflektera över de pågående trenderna som påverkar din marknadsföring och kommunikation med era kunder. Vårt fokus på Skapa har sedan start varit digitalt och på senare år är det kanske den viktigaste delen av marknadsföring för företag som vill nå ut till nya utspridda kundgrupper och underlätta för nya kunder att hitta dem och deras erbjudande. Jag skall kort sammanfatta några av de pågående trenderna och vad de kan innebära för 2018.

Röststyrning

I allt större grad används röststyrning för att söka information t.ex. via Siri och liknande lösningar i smartphones. Det innebär också att sökningarna i allt större grad liknar naturligt ställda frågor istället för korta kärnbegrepp som en gång dominerade, vilket Google redan bäddat för under senaste årens justeringar på deras algoritmer. Svarar den information och de artiklar du har på er webbsida och i era sociala medier på naturligt ställda frågor?

Chatbots och artificiell intelligens

Allt fler företag har börjat använda Chatbots, små program som hjälper till att svara på frågor från kunder online. Det finns ett flertal aktörer som tillhandahåller lösningar, bland annat för att integrera på din webbplats eller kopplat till din Facebook page messenger. För företag med många besökare har det blivit helt omöjligt att snabbt hantera och svara på frågor de får och då hjälper Chatbots att hantera stora delar av det behovet och på så naturligt sätt att besökarna inte skall uppleva att det är en chatbot som svarar dem. Många chatbots samlar också in data och lär sig successivt att svara på ännu fler frågor, alltså utvecklar en artificiell intelligens.

Förtroende för professionellt “överproducerat” minskar

Undersökningar har visat att filmer som tycks vara gjorda av vanligt folk får mer förtroende än det som uppenbart har producerats professionellt. En alltför tillrättalagd proffsigt producerad video har ofta ett bakomliggande syfte. Det spelar heller ingen roll om det kommer från mainstream media. Därför ges nu större förtroende till sådana videos som uppfattas mer genuina, dokumentära, ibland rent av gjorda av en genuint intresserad privatperson hemma. Gör ni några videos för er produkt eller tjänst? Kanske ni kan få ut mer nytta om de är mindre tillrättalagda och framstår mer dokumentära och äkta?
Och om ni inte gör videos så borde ni överväga det, de har en stort potential t.ex. delas det snart mer videos än foton på facebook.

Facebook ger mer fokus åt organiskt resultat

Facebook har ändrat på sin algoritm för vad som visas i ditt nyhetsflöde till favör för det innehåll som användarna bett om från vänner och familj samt sådant som i övrigt engagerar. Det kommer nedgradera uppdateringar från media och företag och det kommer sannolikt göra det något svårare att få genomslag och synlighet för dem och kanske även för sponsrat material.
https://newsroom.fb.com/news/2018/01/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together/

De har också gjort ändringar för att minska på användandet av sk click-bait där man använder olika trick för att locka till att man klickar på en film eller länk och som sällan motsvarar det förväntade.
https://newsroom.fb.com/news/2017/12/news-feed-fyi-fighting-engagement-bait-on-facebook/

Live Streaming och Stories

Innehåll i stunden, sådant som har kort livslängd, det som kallas ephemeral content på engelska blir allt mer populärt. Det handlar om live streaming av videos och sk stories som lanserades via Snapchat och nu också fått egna varianter på Facebook och Instagram med stor framgång.
http://blog.instagram.com/post/148348940287/160802-stories

Mer fokus på det lokala

Google har under en tid meddelat att din geografiska plats kommer ge allt större vikt vid dina sökningar. Det är förstås logiskt att när man söker efter en butik eller tjänst oftast söker sådan i närheten av där man befinner sig. Det kan alltså finnas anledning att fundera på hur det kan gynna verksamheten och vilka utmaningar det kan innebära på lång sikt.
https://support.google.com/business/answer/7091?hl=en

Även Facebook har initiativ kopplat till den plats man befinner sig på och har en app på gång för sök kopplat till var man befinner sig:
https://www.facebook.com/local

Augmented Reality

Det var mycket buzz kring Augmented Reality redan för 10 år sedan men det fick inget stort genomslag då. Nu ser det ut att börja röra på sig och t.ex. har IKEA och flera andra möbeltillverkare gett oss möjlighet att testa hur deras möbler skulle passa in hemma med hjälp av en app i din smartphone. Marknaden och tekniken är nu mer mogen och ser ut att kunna ta fart under 2018.

Detta är några av de trender som vi ser som på ett eller annat sätt påverkar marknadsföring och kommunikation och som kan vara värt att hålla ett öga på. Är det något specifikt du är nyfiken på? Kontakta mig så kan vi fördjupa oss lite och se hur det kan göra nytta för ditt företag. Vill du bara hålla dig uppdaterad på utvecklingen? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev nere i sidfoten här och häng med oss i våra sociala media kanaler; Facebook, LinkedIn eller Twitter.

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *