Det pratas en hel del om digitala nyhetsbrev. Nyhetsbrevet har funnits med oss sedan urminnes tider. Det har skickats med flaskpost, brevduva och postbönder sedan upprättelsen av postväsendet i Persien långt före Kristus födelse. Trots att det hänt mycket sedan dess finns fortfarande gamla föreställningar om vad ett nyhetsbrev är. Frågan är om dessa föreställningar verkligen stämmer?

1. Nyhetsbrev är ett utdöende kommunikationsmedel – sant eller falskt?

Nuförtiden är analoga nyhetsbrev ganska ovanliga. Och tur är väl det med tanke på alla träd vi sparar! I dag är det absolut vanligast att skicka nyhetsbrev digitalt via e-post. Till skillnad mot vad många tror, har e-post som kommunikationsmedel fått en rejäl uppsving de senaste åren. Det beror på att vi har ständigt tillgång till våra inkorgar via våra smarta telefoner. Hur många gånger per dag plockar du upp telefonen ur byxfickan för att kolla mejlen? (Själv behöver jag mina två händer för att räkna efter).

2. Ett nyhetsbrev innehåller nyheter – sant eller falskt?

I mitt jobb möter jag ofta företag som tycker att det känns lite tungt att dels komma igång med sina digitala nyhetsbrev och dels göra regelbundna e-postutskick. Det beror på att det finns en föreställning om att nyhetsbrev måste innehålla nyheter. Det här kommer kanske som en chock – men detta är falskt! Traditionellt sett innehåller ett nyhetsbrev nyheter. Men eftersom vi går allt mer mot Content Marketing i vårt sätt att kommunicera har fokus skiftat från nyheter till innehåll. Det är inte längre viktigt att berätta om det som är nytt, det är mycket viktigare att innehållet är relevant för målgruppen.

3. Ett nyhetsbrev kan säga mer än tusen ord – sant eller falskt?

Det låter kanske flummigt, men det är helt sant. Digitala nyhetsbrev är inte bara ett utmärkt sätt för företag att dela med sig av kunskap och förse målgruppen med relevant innehåll. Det är dessutom ett superbra redskap för att lära känna sin målgrupp via statistik som kommer med bra nyhetsbrevstjänster. Genom statistiken du får reda på vad som funkar och inte funkar, vilket innehåll som lockar din målgrupp och vilka rubriker och bilder som tilltalar läsarna. Ett nyhetsbrev kan säga jättemycket om din målgrupp och dessutom lära dig hur du optimerar dina utskick så att mottagarna fortsätter att öppna och läsa dina nyhetsbrev.

4. Nyhetsbrev innehåller i princip bara reklam – sant eller falskt?

Det här är en av de vanligaste föreställningarna om nyhetsbrev. Många nyhetsbrev innehåller reklam, men ett riktigt bra nyhetsbrev är helt och hållet baserat på målgruppens behov. Det besvarar läsarnas frågor och funderingar och tar upp ämnen som är intressanta, väcker nyfikenhet och till och med får mottagarens hjärtan att slå ett par extra slag. Ett nyhetsbrev baserat på kunskap blir relevant och värdefullt för mottagaren och avvisas inte som reklam. Tvärtom skapar det en hängiven läsarskara.

5. Ett nyhetsbrev kan få din läsare att agera – sant eller falskt?

Det är sant utan tvekan – baserat på att innehållet i ditt nyhetsbrev utgår från målgruppens behov och framförallt ger läsarna möjligheter att agera. Konvertering är kanske en av de viktigaste grundpelarna för ett välfungerande nyhetsbrev. En konvertering kan vara möjligheten att att klicka sig vidare till er hemsida, dela en av era bloggartiklar i sociala medier eller fylla i ett kontaktformulär. Genom att ge läsarna tillgång till att agera på flera olika sätt undviker du att de hamna i “öppna-läsa-stänga-läget”. I slutändan är det konverteringen som skapar affärsnytta för ditt företag.

Att välja nyhetsbrevstjänst

Det finns idag en uppsjö av olika webbtjänster för nyhetsbrev. Det är viktigt att välja ett verktyg som är enkelt att arbeta i och som underlättar för dig när du ska göra dina utskick. Det bör finnas tillgång till statistik så att du kan optimera dina nyhetsbrev på bästa sätt. Det finns i dag många byråer som är jätteduktiga på Content Marketing och experter på att göra optimala utskick med hög öppningsgrad och bra konvertering. Det kan ta sin lilla tid att få ihop det – många gånger är det värt att ta hjälp.

Hur många rätt hade du?

Oavsett om jag lyckades spräcka hål på dina föreställningar om nyhetsbrev eller inte, hoppas jag att du lärde dig något nytt! I min artikel 8 tips för lyckade nyhetsbrev hittar du fler saker att tänka på om du går i nyhetsbrevstankar. Vill du veta mer om Content Marketing, tveka inte att höra av dig till oss på Skapa!

  • Copywriter

Ett riktigt bra text berör människor och får dem att agera. Som copywriter hjälper jag er ta fram ett relevant innehåll, synliggöra det i digitala medier och väcka känslor hos er målgrupp. Med ett brinnande intresse för språk, kommunikation och reklam ser jag fram emot att hjälpa er nå ut med ert budskap.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *