I min förra artikel om Bounce Rate finns en förklaring på vad Bounce Rate är och vilken betydelse den har. Läs gärna den artikeln först, och återkom gärna till denna sedan (så bidrar du till att sänka vår Bounce Rate – bra, eller hur?). Funderar du kring Content Marketing och Google Analytics så har vi en artikel om det också.

I denna artikel ska vi fokusera på vad du kan göra för att förbättra (minska) din Bounce Rate.

Bounce rate diagram

1. Skapa relevant och engagerande innehåll

Förbättra ditt innehåll så att besökarna dels lockas till sidorna, men att de också stannar och vill göra mer på dem än att bara läsa. Skapa sidor som inte bara är produktbeskrivningar utan fundera igenom vad din målgrupp verkligen vill ha. Ta reda på vad deras utmaningar, frågor och behov är, och matcha det med motsvarande innehåll. Fyll på med er kunskap, kundberättelser, er forskning och utveckling, ert engagemang för samhället och/eller miljön, personporträtt, tips & tricks, etc. Engagera gärna dina duktiga kollegor i detta arbete – läs gärna Louises artikel om hur man maximerar er Content Marketing med hjälp av kollegorna.

2. Publicera innehållet så att det lockar besökaren att stanna kvar och läsa vidare

Något som bara indirekt påverkar Bounce Rate men som ändå kan vara bra för att fånga besökarens intresse och hålla kvar dem på sidan är att göra innehållet lätt att ta till sig:

  • Undvik för långa textstycken.
  • Dela upp dina texter med underrubriker.
  • Gör punktade eller numrerade listor.
  • Använd bilder och diagram för att illustrera innehållet.
  • Använd inbäddade videos som är lockande att klicka på.

3. Besökaren kanske befinner sig i början av sin köpresa

Tänk på besökaren som en potentiell kund som befinner på sin köpresa och du vill framstå som den bästa partnern även om besökaren fortfarande kanske är långt ifrån ett köpbeslut. Locka med annat värdefullt innehåll på din webbplats vilket gör att besökaren ser fler sidor (och därmed minskar din Bounce Rate). Ju bättre innehåll du har (relevant och engagerande för dina målgrupper), desto större möjlighet har du att locka din besökare att göra något mer på din webbplats.

Bilden illustrerar kundens köpresa. I ett B2B-sammanhang kan denna resa sträcka sig över lång tid, vilket ställer krav på kommunikationen.

4. Nytt material lockar att klicka på

Uppdatera med nytt innehåll ofta. Från det nya innehåll som du publicerar, ska du skapa fler länkar till det övriga innehållet på din webbplats, som exempelvis: relaterat material, senast publicerat, populäraste materialet, författarnas andra artiklar, etc.

Lägg gärna material som besökaren engagerar sig och som gör att hen stannar på sidan. En inbäddad video gör ju till exempel att besökaren stannar längre (vilket Google noterar) och din sida rankas då bättre baserat på längre “dwell time” på sidan.

Se exempel från Skapas blogg och notera antalet länkar: “5 tips på innehåll som får din målgrupp att läsa och agera”.

5. Skapa call-to-actions som gör att besökaren aktiveras

Försök förmå besökaren att agera och engagera sig på din webbplats. Skapa tydliga så kallade Call-to-actions. Det kan exempelvis vara att fylla i ett formulär, klicka på länkar för att få mer information, prova-gratis-länk, gå till en kontakt-sida, eller liknande.

Se exempel på kommentarer som besökare har lämnat i kommentarsfält på en av mina blogg-artiklar.

6. Snabba sidor gör att besökaren stannar kvar

En sida som laddar in långsamt kan göra att en besökare väljer att gå någon annanstans utan att klicka (och bli en bounce). Se till att din webbplats ligger på en snabb webbserver och att dina sidor laddar in snabbt så har du större chans att besökaren stannar kvar och ser på fler sidor eller engagerar sig på något sätt.

Det finns flera verktyg för att mäta hur snabbt en sida laddar in. Testa någon av dessa:

Vill du förbättra er Bounce Rate?

Hör gärna av dig så tar vi ett snack – du har mina kontaktuppgifter på min presentationssida. Eller skriv en kommentar i fälten här nedanför. Eller hör av dig på vår Facebook-sida eller LinkedIn-sida.

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *