För en tid sedan blev jag kontaktad av en journalist på Fokus Väst. Han ville göra en intervju med mig om hur företag bör tänka vad gäller nyhetsbrev. Han hade googlat och hittat min bloggartikel 8 tips för lyckade nyhetsbrev som jag skrivit sedan tidigare och som riktade sig till just företag. Det var ju smickrande så klart, att han ville intervjua mig. Men framför allt var det roligt eftersom det var ett så tydligt bevis på att Content Marketing faktiskt fungerar. Läs vidare, så berättar jag varför!
När din målgrupp söker sig till dig och inte tvärt om – då fungerar din Content Marketing
Journalisten på Fokus Väst sökte upp mig – inte tvärt om. Det är precis så det fungerar med Content marketing. I stället för att du “jagar” dina kunder genom att ringa eller skicka reklam, är det kunderna som söker upp dig.
När du har värdefull information för din målgrupp – då fungerar din Content Marketing
Hur hittade journalisten mig då? Jo, jag fanns på Google med precis den informationen och kunskapen som han var ute efter – anpassad efter rätt målgrupp.
När du syns med rätt innehåll – då fungerar din Content Marketing
Visst är Google fullt av information om nyhetsbrev – men just min information var publicerat i ett sådant forum och på ett sådant sätt att den vann över andra träffar på “tips för lyckade nyhetsbrev” och hamnade därför högt i Googles sökresultat.
- Läs mer om vilka forum du kan använda för att sprida och presentera innehåll online på ett framgångsrikt sätt.
- Läs mer här om hur du skriver bra rubriker som fungerar för webben.
När du bjuder in till dialog och har en tydlig call-to-action – då fungerar din Content Marketing
Jag uppmuntrade också mina läsare att kontakta mig och gav dem ett ansikte på vem jag är. Genom att bjuda in till dialog, vara personlig och göra det enkelt att kontakta mig med en tydlig call-to-action, blev steget därifrån inte så långt för journalisten att skicka ett mejl och slå mig en signal.
Glöm inte att analysera din data för att attrahera din målgrupp och förbättra dina resultat
När du väl börjat jobba med ditt innehåll på rätt sätt – glöm då inte att analysera din data för att attrahera din målgrupp och förbättra dina resultat. Med Google Analytics kan du till exempel se vem som besökt din webbplats, hur de kom dit och vad de gjorde där.
- Läs mer här om data-driven design, vad det är och hur man använder det.
Hoppas att du kunde dra nytta av mina tips! Och tack för att du tittade in på Skapas Blogg. Här delar vi regelbundet med oss av kunskap inom Content Marketing, marknadsföring, kommunikation, systemutveckling och en massa annat. Gilla oss på Facebook för att inte missa fler tips!