Det surras mycket nu kring marketing automation. Visst låter det praktiskt – automatisk marknadsföring! Med marketing automation kan du, baserat på strukturerad information om dina leads och kunder, kommunicera med dem på ett smartare och mer personligt sätt.
Marketing automation är ett arbetssätt att förflytta leads från den översta säljtratten nedåt till den nedre delen av den understa säljtratten där dina leads ska vara mer köpbenägna och mindre prisfokuserade. Marketing automation passar bra för företag med långa säljcykler där kunderna behöver bearbetas konsekvent och regelbundet över en lång tid (lead nurturing).
I marketing automation ingår kommunikationen på din webbplats, din blogg, dina sociala medier och din epost-marknadsföring.
Minst två viktiga komponenter krävs för att kunna arbeta med marketing automation:
- Leads och kunder i en strukturerad form
- Innehåll som är relevant för dina leads och kunder (content marketing)
Dina befintliga kunder har du säkert redan hanterat i ditt CRM-system. Det som är svårare att samla in i en strukturerad form är dina leads. Det kan gälla att fånga deras uppgifter på en webbsida, på en mässa, på ett event, i en reception eller i sociala medier.
Vi på Skapa utvecklar just nu ett webbaserat system för att samla in information om leads på ett strukturerat sätt och där vi kan koppla leads-informationen mot en säljkår. Leads informationen kan också användas som underlag för marketing automation.
Om du är intresserad av marketing automation i allmänhet eller vårt verktyg för leads-hantering i synnerhet, ta gärna kontakt med mig på tel 0705532132 eller erik.ekholm@skapa.se, så hittar vi en tid för ett möte.