Webbstrategi - Vad är det och vem behöver det?
När ordet strategi förekommer i en mening så börjar många direkt undra vad det i sammanhanget betyder. Sverige hade förmodligen en strategi när de mötte Ryssland i fotbolls-EM. Tyvärr så fungerade inte den strategin, eller så följde inte spelarna den fullt ut då Sverige förlorade matchen. Låt inte ditt företag bli en förlorare.

En webbstrategi skiljer sig inte mycket från Lagerbäcks strategi för landslaget. Strategin hjälper dig att skapa en taktik, lägga upp planer för hur man ska bete sig i strid. “Strid?” tänker ni – Ja det är precis vad det är. I en stor organisation krävs det oftast att många personer skall godkänna olika förslag innan det slutligen blir ett beslut som skall genomföras. Under denna process krigar varje avdelning/person för att få just sitt förslag igenom. Utan en strategi och en plan för hur hans/hennes förslag skall genomföras är det stor risk att förslaget förkastas. Vad måste ske innan, under och efter förslaget levereras till nästa person? Hur hanterar man eventuella frågor som dyker upp på vägen? Vem lägger straffen i matchen?

Alla som vill nå framgång med Internet behöver en webbstrategi!
I dagsläget krigar stora konkurrerande företag med varandra på nätet. Vem har den bästa webbplatsen med det bästa innehållet? Vem ligger högst upp hos sökmotorerna och vem är i framkant med ny webbteknik? Vem marknadsför sig själv bäst? Listan kan göras lång och lika lång kan listan på åtgärder göras… Åtgärder som krävs för att ett företag skall nå sina mål på, och med, webben. Ju fler som är inblandade från företaget, desto plågsammare blir processen. Utan någon som helst webbstrategi är det med stor risk som många bolag tyvärr halkar efter när det gäller marknadsföring via nätet.

En webbstrategi bör innehålla följande:

  • Vision – Vad är tanken bakom strategin? Vad kan den bidra med som är positivt för företaget?
  • Syfte – Vad skall strategin leda till? Vilka motiv finns?
  • Mål – Vilka mål skall företaget nå med sin webbstrategi? Ökad försäljning, ökad kunskap om företaget etc.?
  • Handlingsplan – För att uppnå dessa mål behöver man en handlingsplan som berättar hur och när saker skall genomföras. Vilka är ansvariga och vem vänder man sig vid problematik? Hur löser man problem som eventuellt uppstår på vägen?
  • Mätpunkter – Fungerar webbstrategin? Ökar våra intäkter eller blir vi mer synliga? Det är viktigt att man under genomförandet, med jämna mellanrum, kontrollerar så att allt flyter på som det ska.
  • Uppföljning och Analys – Hur har det gått sedan starten? Motsvarar resultatet förväntningarna och de visioner som strategin från början hade?

Vem behöver en webbstrategi?
Har du en vision om att överträffa dina konkurrenter? Svarade du JA på frågan så behöver du en webbstrategi för att uppnå visionen.

Webbstrategi kan vi väl ta fram själva?
Ja visst, har man tid och den kunskap som krävs så kan man givetvis sätta sig ner och göra sin egen webbstrategi. Detsamma gäller lagningen av ett rosthål på bilen. Vet man hur man gör det så kan man göra det själv, men blir det någonsin lika bra som det blir hos en professionell billackerare?

Lyssna på dem som kan sin sak
Lyssna på dem som arbetar i branschen och som har en bred erfarenhet. Vi på Skapa har erfarenheter sedan Internets barndom och har bra koll på tekniken och på hur den används för våra kunders hela digitala marknadskommunikation. Utan att skryta kan även en tandläkare påstå samma sak den dagen då jag blir misstänksam på den nya lagningsmetoden han så fint presenterat. Ska jag avfärda hans teknik bara för att den är ny eller ska jag lita på honom? Hur agerar du?

På Skapa lever vi ständigt i centrum för nya tekniker och lösningar marknadskommunikation i de digitala medierna. Vi märker att fler och fler företag har svårt att hinna med i utvecklingen. Det är då som vår spetskompetens inom området råder bot. Vi hjälper er från start till slut och kan hjälpa er med att sy ihop en anpassad webbstrategi som går hand i hand med era behov och era framtidsvisioner. Vi bidrar mer än gärna med färska idéer på vad man kan göra för att sticka ut lite extra i Internetdjungeln.

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *