Vad är värdet på en Like eller Tweet?

Statistik har och kommer alltid vara en viktig del i marknadsföringen via webben. Google Analytics har som bekant varit den ledande inom just webbstatistik, men den ständiga frågan som dyker upp just nu är, “vad är det för ROI på marknadsföringen via sociala medier?”.

I dagarna lanserades Social Reports, en ny funktion i Google Analytics som ska försöka besvara frågan om hur man mäter ROI för sociala medier. Till skillnad från andra liknande statistiktjänster (som mäter antal “retweets” och “mentions” mm) så ska den nya funktionen i Analytics även hålla koll på kopplingen mellan ett socialt agerande (tweet) och en faktisk affär (exempelvis ett köp i en webbshop).

Mot nya mål

I praktiken fungerar det ungefär så här:

Ett företag sätter upp ett mål som de är intresserad av att följa upp. Det kan vara ett genomfört köp i en webbshop, en ny användare registrerar sig eller helt enkelt bara ett besök på en viss sida. Google kommer nu inte bara se hur många som kommer från Sociala medier (Twitter, Facebook etc.), utan även registrera hur många av dessa besök som är konverterbara till målet.

En intressant funktion som säkert kommer gynna många är att Google nu även håller koll på de som är socialt aktiva, även över en längre period. Detta betyder att om en besökare kommer in på webblatsen via en länk från Twitter och sedan kommer tillbaka om en vecka för att göra ett köp, så kommer Google att även registrera detta! Sweet!

Det går att sätta olika målvärden för båda dessa typer av interaktioner (den senaste och den hänvisade). Med den här typen av information blir det lättare för företag att se om pengarna de lagt på en kampanj i Twitter eller Facebook verkligen ger något resultat för pengarna.

Vad säger folk om mitt varumärke?

Det finns även en sk. Activity Stream som visar vad andra säger om ditt företag på sociala nätverk. Detta fungerar med alla sociala nätverk som är kopplade till Googles “Social Data Hub”.

I framtiden kommer fler sociala sajter kunna ansluta sig till denna hub, men just nu så är självklart Google+ det största namnet i listan. Andra som finns med är Digg, Disqus och Reddit)

När ser jag detta i min egen Analytics dashboard?

Enligt Google så kommer de börja rulla ut tjänsten under de kommande veckorna.

Som vanligt är det aldrig försent att gilla/dela ett inlägg som detta. TACK!

 

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Artikeln har 2 kommentarer

  1. Pingback: Är detta bästa sättet att analysera närvaron i sociala medier? | Skapa | Seo/Sökmotoroptimering/Sökmarknadsföring/Sociala medier

  2. Pingback: Är detta bästa sättet att hantera sociala medier? | Skapa | Seo/Sökmotoroptimering/Sökmarknadsföring/Sociala medier

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *