Ännu en nykomling har dykt upp bland de befintliga sociala kanalerna och är nu på ordentlig frammarsch för att förgylla webben med kreativitet och ge oss som försöker hålla oss up to date med de sociala medierna ytterligare något att bita i. Det är Twitter hit och Facebook dit, YouTube här och Flickr där. Och nu alltså ytterligare ett nytillskott, nämligen Pinterest. Jag bestämde mig för att testa vad nykomlingen har att erbjuda och resultatet blev minst sagt positivt.
“If you like it, put a pin on it”
Till att börja med; Vad är Pinterest?
Jo, Pinterest är en social mötesplats och online anslagstavla, där du kan samla, kategorisera och organisera dina intressen på webben. Du gör detta genom att visuellt fästa bilder från intressanta sidor på dina egna anslagstavlor, som du skapar, namnger och placerar under befintliga kategorier. Finner du att något saknas kan du dessutom ladda upp egna bilder att fästa på dina tavlor.
Liksom på andra sociala kanaler kan man även på Pinterest välja att följa andra användare och deras samlingar. Man kan gilla deras “pins” och “re-pina” favoriter man hittar, för att på så vis fästa dem på en av de egna anslagstavlorna. Varje ny pin hamnar på Pinterests nyhetsflöde, där du via kategorierna enkelt kan finna användare som är relevanta för dig, liksom de även har möjlighet att hitta dig och dina pins.
Pinterest används till exempel för att skapa anslagstavlor med inspiration till bröllop, med tänkbara semesterresemål eller inredningsdetaljer. Kanske vill man bara samla sina absoluta favoritbloggar på ett och samma ställe. Var än ditt intresse online ligger kan du samla och dela det på Pinterest – “If you like it, put a pin on it” som Pinterest själva säger.
Fem plus med Pinterest
Nu undrar du förstås vilka möjligheter Pinterest kan erbjuda dig som företagare. Det uttalade syftet med Pinterest är att länka samman människor världen över med personliga intressen och livshändelser som utgångspunkt och låta deras anslagstavlor bli inspirationskällor för livets alla skeden. Tittar man närmre på Pinterest som en social kanal finns det naturligtvis en hel massa andra fördelar att hämta även på företagsnivå, när man väl kommit över faktumet att ännu en social media står aktuell och vill ha din uppmärksamhet. Här är några reflektioner kring vad jag tycker gör Pinterest värt att prova ur företagsperspektiv:
1. Kategoriserade målgrupper
Att Pinterest består av material som är just organiserat under kategorier innebär en stor fördel och möjlighet för dig som försäljare av en tjänst eller produkt. Du kan med hjälp av dem ganska enkelt urskilja, följa och interagera med relevanta målgrupper, liksom de med dig.
Säljer du bröllopsklänningar är förmodligen användare som har anslagstavlor under kategorin “Bröllop och event” av största intresse för dig. Många av dem använder Pinterest just för att samla inspiration till sitt kommande bröllop, vilket gör dem till högst relevanta och möjliga kunder för dig som företagare.
Att du dessutom kan re-pina, gilla och kommentera utgör bra verktyg för att rikta uppmärksamheten från prospects till dina egna anslagstavlor och produkterna du fäst där. Samtidigt kan du ta del av vad man som blivande brudpar faktiskt är ute efter, vilket är värdefull information i sig.
2. Snabbt och lätt med befintligt material
Till skillnad från andra sociala kanaler består Pinterest till stor del av befintligt material, som du valt att fästa och organisera på dina anslagstavlor tillsammans med en kort kommentar. Du behöver alltså inte skapa ett från grunden nytt och genomtänkt innehåll, inga långa blogginlägg eller ständigt uppdaterade Twitterflöden. Du sparar de bästa delarna av vad du redan möter när du är online och låter de utgöra innehållet på dina anslagstavlor.
3. Otroliga länkmöjligheter
Ytterligare en riktigt stor fördel med Pinterest är möjligheten till länkar. Naturligtvis anges alltid en hänvisning till originalkällan tillsammans med varje sparad pin, vilket i förlängningen innebär en alldeles utmärkt inlänk för upphovsmannen. Att skapa en anslagstavla för bilder och produkter från företagets egen hemsida eller blogg innebär inget undantag utan skapar direkta inlänkar, som dessutom adderas varje gång någon re-pinar dig och som leder till relevanta besök.
Att du sedan också kan koppla samman dina anslagstavlor på Pinterest med både Facebook och Twitter skapar en otrolig spridning av din sociala närvaro och kommunikation, där bild och text arbetar tillsammans och där du bygger på relationen med befintliga och potentiella kunder.
4. En bild säger mer än tusen ord
Ord har alltid haft ett högt värde när man talar företagsmarknadsföring. Inte minst när man talar online-marknadsföring är just det skrivna ordet en stark faktor för att nå genomslagskraft och Google-effekt. Ett bra textinnehåll är något vi på Skapa sätter centralt i vårt arbete med kommunikation på webben, men inte ens vi kan argumentera mot påståendet att en bild ibland säger mer än tusen ord.
Det jag personligen tycker är kanske den största fördelen med Pinterest är att nätverket innebär en utmärkt möjlighet för både dig som privatperson och företagare att förstärka identiteten online och öka närheten till potentiella och befintliga kunder. På ett kreativt och framför allt enkelt och tidssparande sätt visar man med hjälp av en samling bilder, vad orden kanske inte alltid räcker till för att beskriva: “Det här är jag, det här är mitt varumärke”.
5. En positiv publik skapar bra reklam
En sista faktor som gör Pinterest till en social media av värde i företagsperspektiv, är att atmosfären på nätverket i allra högsta grad är positiv. Innehållet består av saker folk tycker om, saker de drömmer om att äga och saker som är så värdefulla att någon valt att spara och organisera dem för att inte tappa bort dem på den ständigt uppdaterade webben.
Att etablera sig och sin produkt på Pinterest innebär kort och gott reklam inför en publik, som tack vare ett faktiskt intresse söker sig till dig och därmed är öppen för ditt budskap. Och det är väl något som alla företag drömmer om?
Är du nyfiken på vilka fler fördelar social media kan innebära för ditt företag? Dra dig inte för att kontakta någon av oss på Skapa, så berättar vi mer!
Skapa
Telefon: 031-30 111 50
E-post: info@skapa.se