Social media är ett brett begrepp som drar både uppmärksamhet och åsikter till sig. Inte minst när man snackar företagskommunikation och marknadsföring i sociala medier finns det både hängivna anhängare och envisa avståndstagare.
För ett tag sedan lunchade jag med min före detta kurskollega Johanna “Ambiturn” Olsson – yrväder, nybliven webbredaktör & lärling på Göteborg & Co. Även trogen anhängare till de flesta sociala nätverk på webben. Jag passade på att ställa några frågor kring sociala medier för att få hennes bild av det hela.
Positivt och negativt med sociala medier
Johanna, vad är det som är så himla bra med sociala medier på webben egentligen?
En otrolig fördel är naturligtvis att det är så enkelt att sprida ordet i sociala medier. Man kommer ut med sitt budskap till många – fort.
Jag läste häromdagen ett bra exempel i mediekonsulten Frida Nelhans blogg om kraften som Twitter har när det gäller att komma ut med nyheter och budskap fort. Efter terrordådet på Utöya var Twitter ett av medierna som höll omvärlden bäst uppdaterad kring händelseförloppet och antalet offer.
Vill man veta det senaste är det helt enkelt i de sociala medierna man ska titta först, eftersom sociala kanaler är så otroligt lätta att hålla “up to date” jämfört med traditionella medier som TV och radio. Detta är något även ett företag kan dra fördel av.
Har du som relativt ny i branschen lagt märke till några nackdelar med sociala medier och kommunikationen som förs i dessa kanaler?
De sociala mediernas förmåga att sprida ett budskap kan naturligtvis även ses som den stora nackdelen med dessa kanaler. Är det fel budskap som sprids så blir det tufft för den utsatte.
Men jag ser egentligen inte detta som en anledning till att inte delta. Vem som helst kan alltid skriva vad som helst, oavsett om du deltar i kommunikationen eller ej. Så är det ju i traditionella medier också. Fördelen med sociala medier är att du själv kan finnas på plats och bemöta de sämre budskapen på ett konstruktivt sätt.
Sen måste man komma ihåg att merparten av allt som skrivs om företag och produkter i sociala medier är positiva omdömen. En ytterst liten del av det som skrivs består av negativt klingande åsikter.
Skaffa relevanta kontakter med Twitter
Vilka sociala medier är bra att börja sätta sig in i tycker du?
Ja du, det beror väl förstås på vem man är och vilken målgrupp man har. Om vi tänker ur ett företags/yrkesperspektiv så är Twitter en bra social kanal att börja i tycker jag. Där är det relativt enkelt att leta upp relevanta kontakter att följa och som skulle vilja följa dig. Facebook är nog trixigare i det avseendet, trots att det är där många börjar. Det är mer låst till befintliga, personliga kontakter.
Sen är jag själv ett stort fan av Instagram och tycker helt klart att fler företag borde använda sig av det i större uträckning. Det är visuellt tilltalande och enkelt att uppdatera. Samtidigt kopplar du lätt samman ditt Instagram-konto med till exempel Twitter eller Facebook och vips så har du tre uppdaterade konton, som både dina följare och Google kan snappa upp.
Möjligheterna fler än riskerna
Nickande antecknar jag kring de olika resonemangen Johanna för. Jag vilar tankarna på kraften som finns i sociala medier och vilken effekt t.ex. Twitter, Facebook och YouTube har haft runtom i världen de senaste åren.
Förutom exemplet från Utöya har vi solklara exempel från den Arabiska Våren där de sociala medierna spelade en central roll i händelseförloppet – inte minst för att främja människan och hennes rätt till frihet.
Att många fortfarande är kritiska till sociala medier är frustrerande, men samtidigt får man kanske se det som något naturligt. Kraften som ligger i sociala medier är enorm och kan långt draget förändra världen – som med mycket annat är det förstås på både gott och ont.
Precis som Johanna anser jag trots allt att sociala medier är något gemene företag måste börja ta till sig och delta i. Möjligheterna är helt enkelt större och fler än riskerna. “Syns du inte, så finns du inte“, som det så fint heter.
Gör du läxan rätt når du dessutom inte bara ut till en mängd människor, utan även till rätt människor. Och det är väl precis det man som företag och försäljare av en produkt eller tjänst strävar efter?
Hjälp med sociala medier?
Sugen på att ta dig i kragen och hänga på det sociala medie-tåget? Kanske vet du inte riktigt hur eller var du ska börja? Hör av dig till mig så kan vi prata mer om både riskerna och möjligheterna med sociala medier.
Vi hörs! / Caisa