Visst är det trevligt med folk som tar lite nya initiativ? Har just kommit tillbaka från första lunchen med Social Media Club i Göteborg. En nyinstiftad mingelform och Facebook-grupp för oss som jobbar med webben som kommunikationsforum.

Ca 40 diskussionssugna personer samlades på SoHo för denna första “think tank“. Antagligen var detta ett gäng fler än vad som var tänkt från början och en överraskad och glad arrangör konstaterade att formerna kanske ännu inte var riktigt satta för evenemanget… Men ämnesvalen för dagen var bra; hur kan svenska företag komma vidare i sitt arbete med sociala medier och finns det några bra svenska case idag? Vilka personer bör jobba med kommunikationen ute på marknadsavdelningar och i ledningsgrupper?

Många av oss på plats delade nog åsikten om att “proppar” måste bort framöver, både i reklambranschen och på företag. Det är för många idag som inte vågar satsa fullt ut på webbkommunikation och sociala medier eller som glömmer bort att tänka nytt och titta bortom horisonten.

Tyvärr presenterades inte så många bra exempel på företag som tänker om och tänker nytt under denna lunch, förutom ABB Robotics (som Skapa står bakom) och Svenska Kyrkan som nyligen gjort stora satsningar på webben.

Vilka som skall jobba med kommunikationen? Min uppfattning är nog att marknads- och kommunikationsavdelningar tillsammans med en riktigt webbkunnig byrå skall arbeta fram en strategi, plan och riktlinjer för webb och sociala medier. Sedan skall de som vill och känner engagemang och drivkraft arbeta med kommunikationen, oavsett avdelning, om det uppnår syftet. Flera personer föreslog att kundtjänst kan flyttas till webben som ett första steg.

Hur lyder recensionen av den första lunchen? Tja, jag hade trevligt i alla fall. Det är helt klart ett koncept under utveckling, men det är ett koncept med stor potential. Jag hade gärna pratat med fler personer som jag inte springer på i min vardag. Gärna vid ett större bord.

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Artikeln har 2 kommentarer

  1. Merkaptan Svara

    Hej Sofia

    Jättekul att läsa dina tankar kring SMC GBG. Jag tror precis som du att konceptet har potential att växa framöver. Och jag känner också att det vore trevligt med större bord och inte så små grupper.

    Jag tycker att utvalda personer från alla nivåer på ett företag bör sköta kommunikationen utåt. På det sättet blir den mer autentisk. Men huvudparten av ansvaret ska ändå kommunikationsavdelningen ha.

    Jag tycker inte att kundtjänsten helt ska flytta till webben, men kompletteras med den, för de som hellre vill gå den vägen.

    Jag hoppas vi ses om en månad igen.

    /Carl Johan Magnusson

  2. Sofia Svara

    Får ändå intrycket (under våran diskussion i fredags etc) av att många sköter sina satsningar på sociala medier och webbkommunikation lite “med vänsterhanden” och att det testas mycket runt om på olika företag, i stället för att genomföra genomtänkta satsningar. Min tro är att det lätt kan leda till en känsla av misslyckande och sänkt varumärke i stället för ökad service och bra ROI.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *