Oavsett om du skriver till din mormor, till en myndighet, till ett barn eller till en ingenjör så måste du anpassa texten efter vem som ska läsa den. Det kan upplevas som en utmaning att skriva till en liten, nischad målgrupp men om du vet vad dom vill ha kan deras avgränsade intresseområde faktiskt leda till att det blir enklare att skriva då du vet vad du ska fokusera på.
Ingenjörer föredrar att söka upp information online
Att skriva till den tekniska läsaren inom B2B är ett exempel på just en sådan nischad målgrupp som ofta vet hur dom vill ha det. TREW Marketing har gjort en undersökning om ingenjörers preferenser inom content och vad de föredrar när det kommer till hur de söker upp information samt vilka kanaler som de föredrar att söka i.
Rapporten avslöjar bland annat följande trender:
- Majoriteten av ingenjörers köpresa har flyttat online
- Ingenjörer föredrar Google som källa för att hitta värdefullt content
- Majoriteten av ingenjörer föredrar att söka upp information online innan de talar med säljare
- De flesta ingenjörer är mer benägna att göra affärer med företag som regelbundet producerar nytt och uppdaterat content
Läs hela rapporten här.
Korrekt och aktuell information som innehåller diagram och bilder
Baserat på de här trenderna kan man snabbt dra slutsatsen att content kan vara en avgörande faktor i köpprocessen. Men hur skapar man då content som intresserar den tekniska läsaren?
Några viktiga aspekter som gör att den tekniska läsaren uppskattar ditt content är att informationen är tekniskt korrekt, innehåller detaljerade diagram och bilder samt att informationen är aktuell. Texterna bör även vara lätta att läsa, vara inbäddade i en snygg design och gärna innehålla citat och/eller vittnesmål från relevant branschfolk. En annan viktig del är att en teknisk expert står bakom informationen och även står som officiell författare till texten. Varför? Jo, för tekniska experter litar på andra tekniska experter.
Kundcase gynnar både kunden och läsaren
Kundcase är en typ av text som ingenjörer generellt värderar väldigt högt. Det finns en trygghet i att göra samma sak som andra redan har gjort. Framför allt om företaget påminner om deras egna och har haft liknande utmaningar som sedan har lett till positiva resultat. För kunden som är med i kundcaset är detta förstås positiv marknadsföring som gynnar även deras verksamhet. Om du av någon anledning inte skulle få godkänt av en kund att skriva ett kundcase om dom – skriv då en text som inte nämner några namn utan endast ett problem som fanns och hur ni löste problemet. Inkludera även gärna grundliga tekniska beskrivningar för ökad trovärdighet. Sist men inte minst – använd riktigt bra rubriker! Eftersom de flesta ingenjörer använder Google måste just din text stå ut i sökresultatet.
Vi på Skapa hjälper dig nå ut till din tekniska målgrupp
Skapa har jobbat med content marketing inom B2B i över 20 år och majoriteten av våra content-kunder arbetar i mer eller mindre tekniska branscher. Jag och mina copy-kollegor spenderar varje dag med att skriva texter till tekniska läsare, och därför har vi blivit ganska bra på det! Se till exempel hur vi hjälper Volvo Penta, FlexLink och Elos Medtech att skriva bra och tekniskt content för deras specifika målgrupper.
Vill även du eller ditt företag ha hjälp att skriva för era tekniska läsare? Tveka inte att kontakta mig eller någon av mina kollegor. Vi hjälper gärna till!