Content marketing eller innehållsmarknadsföring, har tagit B2B-världen med storm. Och det kanske inte är så konstigt. Det är utan tvekan det mest effektiva sättet för B2B-företag att generera relevanta leads, skapa engagemang och kundlojalitet.
Du har förmodligen en riktigt bra produkt eller tjänst med egenskaper som ingen av dina konkurrenter kan erbjuda. Men du upplever kanske att den inte får tillräckligt med exponering eller genererar tillräckligt många leads. Låter detta bekant?
Det beror sannolikt på att dina presumtiva kunder inte hittar dig när de är ute och söker på webben. För det är där dina presumtiva kunder finns. Statistik visar att 83 % av alla som planerar att göra ett B2B-köp idag letar information på webben innan de genomför ett köp.
Så får dina kunder upp ögonen för dig
Så om du vill att dina presumtiva kunder ska hitta dig måste du fundera på vilka de är, vad det är för typ av information de letar efter och var de letar efter informationen. Först då kan du skrida till verket och börja producera ett relevant innehåll som gör att dina presumtiva kunder får upp ögonen för dig.
Om du skapar ett relevant innehåll i olika mediekanaler som uppdateras ofta kan du lättare komma högt upp i Googles sökresultat och fler presumtiva kunder kan hitta dig. Du kan locka till dig kunder som du inte skulle kunna hitta på andra sätt och givetvis också öka engagemanget hos dina befintliga kunder.
Du är expert – dra nytta av det
Nu kanske du tänker: men vad ska jag skriva om? Förse dina besökare med användbar information om dina produkters ”benefits”. Ta upp industritrender som ökar efterfrågan på dina tjänster och berätta om hur dina kunder kan få högsta ROI när de använder dina produkter/tjänster.
Och det innehåll du skapar behöver inte alltid vara nytt. Det är ok att återanvända relevant information i olika mediekanaler. Ju fler mediekanaler din information exponeras i desto bättre.
Du brinner förmodligen för det du gör och besitter den typ av specialistkunskap du vet att kunderna letar efter. Kan det bli bättre? Med intresserade kunder som kräver detaljerad information har du alla förutsättningar att lyckas.
Att skapa ett relevant innehåll behöver inte vara så svårt. Börja med att besvara de frågor som kunderna frågar om och om igen.
Låter detta intressant? Kontakta gärna vår copywriter Kajsa Owenede.
Läs de relaterade artiklarna!