Instagram ändrar sitt nyhetsflöde

Förändring – ibland är det efterlängtat och ibland endast ett nödvändigt ont. Facebook’s lillasyster Instagram, som inte är så liten längre, genomför nu en förändring i sitt flöde tillhörande det senare alternativet. I den här bloggartikeln berättar jag vad de nya förändringarna innebär.

 

Ny algoritm tar reda på vad du vill se på Instagram
På Instagram har nyhetsflödet alltid visats i kronologisk ordning, de nyaste inläggen ligger längst upp och ju äldre de blir desto längre ner i flödet hamnar dom. Men detta ska det bli ändring på. De inlägg som Instagram tror att du är mest intresserad av ska nu visas först i flödet, oavsett när de publicerades. Det blir då precis som på Facebook, där vårt flöde alltid börjar med inlägg från avsändare som vi tidigare har gillat och kommenterat på. Inget innehåll kommer alltså försvinna, utan det är bara ordningen du ser inläggen på som kommer förändras.  

Anledningen till förändringen är att Instagram blir mer och mer populär, med nu över 400 miljoner användare (fler än Twitter!). Instagram menar att när man följer fler och fler konton blir det svårt att hålla koll på alla inlägg, då det finns chans att man kan missa de inlägg som är allra viktigast för följaren. Enligt Instagram missar vi idag 70% av alla bilder och videor i vårt flöde.  

Det kommer att dröja innan majoriteten av användarna märker någon skillnad

Förändringen kommer dock genomföras i små testgrupper till att börja med, och förändringarna kommer annonseras i förväg när det blir aktuellt för dig. Därför kommer det dröja innan majoriteten av användarna blir påverkade.  

 

 

Om du absolut inte vill missa en publicering från ett specifikt konto så kan du slå på aviseringar för den användarens inlägg. Det påverkar dock inte ditt flöde, utan istället får du då ett meddelande om att ett nytt inlägg har publicerats från det kontot. Då kommer du med största sannolikhet att se publiceringen – fast du måste scrolla fram det i flödet först!

Vad tycker du om Instagrams förändring i flödet? Efterlängtat, eller bara onödigt? Kommentera gärna i våra sociala medier, vi vill veta vad du tycker! Vill du prata mer om sociala medier? Det vill vi med. Kontakta oss här!

  • Copywriter

För mig handlar skrivandet om att vara kreativ från början till slut. Att kunna inspirera, påverka och förändra beteenden genom text är för mig både en spännande och rolig process. Genom att fokusera på content marketing gör man det möjligt för målgruppen att söka upp texten själv, inte tvärtom. Som copywriter ser jag fram emot att synliggöra er och era behov på webben, och därmed göra er digitala kommunikation ännu bättre.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *