I förra veckan, närmare bestämt i torsdags den 10/3, slog alla Facebook Pages om till ett nytt utseende med nya funktioner. Nu liknar sidorna mer profilerna, både när det gäller utseende och när det gäller funktioner.

Med denna förändring öppnar sig ytterligare nya möjligheter för dig att använda Facebook Pages i din online marknadsföring. Om du arbetar enligt Inbound Marketing eller Content Marketing, så ger Facebook dig nu stora möjligheter att skapa indragare till ditt material på din webbplats, plus att du enklare kan interagera med andra Facebook sidor. Google ser allt som händer och använder du de nya funktionerna på rätt sätt kommer de att vara kraftfulle SEO hjälpare (Search Engine Optimization). Fundera igenom vilka begrepp och fraser som ni vill profilera er på och använd dem i er nya och mer kraftfulla Facebook-kommunikation. Även dina aktiviteter på andra kanaler inom sociala medier kommer att få en hjälp av de nya Facebook-funktionerna – som exempelvis att marknadsföra nytt material på YouTube, nya bilder på Flickr dina tweets på Twitter, etc.

Det är i huvudsak följande ändringar som är gjorda på de nya Facebook Pages:

Sidan är som en vanlig användare – Den kan gilla andra sidor!

  • Som administratör av en Facebook Page, kan du välja att agera som sidan själv. Det betyder att du kan kommentera och gilla andra sidor och profiler på Facebook. Det öppnar för en mer dynamisk kommunikation och ökat engagemang mellan din Facebook Page (= ditt varumärke) och övriga profiler och sidor ute på Facebook. Potentialen för viral spridning av dina dialoger ökar dramatiskt.

Hantera avgränsningen mellan privat och professionellt

  • Skiljelinjen mellan det personliga och det professionella har varit svår att hantera tidigare på Facebook, speciellt i större organisationer. Nu ger Facebook oss möjligheten att arbeta med den egna profilen för det personliga och privata, medan du kan skapa en Facebook Page för ditt professionella jag. Du kan agera som sidan när du är professionell och som profilen när du är privat, utan att behöva hantera två olika konton.

Foton drar intresse och skapar uppmärksamhet

  • De senaste fotona visas i överkanten av överst på din sidas wall. Foton har alltid varit starka indragare för att skapa intresse och uppmärksamhet. Nu syns de direkt i överkanten, på samma sätt som de har gjort i de personliga profilerna sedan en tid tillbaka. Du som är administratör kan välja att ta bort de bilder som du inte tycker är lämpliga.

Visa upp vilka som är ansvariga för sidan

  • Du kan enkelt utse nya administratörer till din sida. Du kan välja att visa dem publikt i menyn till vänster. Dessa administratörer ser också ett nyhetsflöde som är samlat från de sidor som er sida har gillat. Administratörerna kan också få aviseringar om vad som händer på den egna sidan eller sidorna.

Skapa snygga webbsidor inuti Facebook

  • En funktion som vi tycker är viktig och som öppnar upp för en bättre dynamik i kopplingen mellan den egna webbplatsen och Facebook sidan, är möjligheten att göra applikationssidor som är som vanliga webbsidor. Tidigare var den typen av sidor tvungna att göras i en egen Facebook-lösning, men nu kan man skapa sidor med all den funktionalitet som en vanlig webbsida kan ha. Det kan finnas Flash-presentationer med filmer och interaktivitet, formulär, etc. Det gör att du kan ordna tävlingar, göra enkäter, visa produkter, skapa spel eller göra snygga välkomstsidor som vi exempelvis har gjort för Ramirent – se exempel nedan eller på länken: https://www.facebook.com/pages/Ramirent/148226001869868

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstå vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem. Att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan jag hjälpa er med detta, för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *