Snart kan du få reda på hur mycket trafik alla dina twitterinlägg genererar till din egen webbplats. I tisdags lanserades Twitter Web Analytics tool, ett verktyg liknande Google Analytics, som gör det möjligt för webmasters och marknadskommunikatörer att följa upp trafiken från Twitter.

I grunden består Twitter Web Analytics av ett system som ursprungligen kommer från BackType, ett företag som Twitter köpte upp i Juli.
Christopher Golda, grundaren av BackType, berättar att Twitter Web Analytics kommer att hjälpa bloggare/författare och webbplatsägare att förstå tre saker:

  • Hur mycket av deras innehåll som delas vidare på Twitter
  • Hur mycket trafik som genererar från Twitter till deras egen webbplats
  • Hur bra Tweet-knappar på webbplatsen presterar

Verktyget är gratis men är i skrivandets stund endast tillgänglig i Betaversion. Endast en liten skara av Twitters partners kommer att ha access till Twitter Web Analytics denna vecka. Inom några veckor kommer Twitter att rulla ut tjänsten till alla övriga användare.

Ett speciellt API för “TWA” kommer även att lanseras för webbutvecklare, vilket med största sannolikhet kommer innebära att ett gäng nya statistiksystem dyker upp på marknaden, där ex. både Google Analytics och Twitter Web Analytics mf. är integrerade i en och samma vy.

Twitter Web Analytics
Källa: Mashable.com

 

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *