Flera av våra kunder har sagt att de drar ned på sin traditionella marknadsföring och ökar på sin online marknadsföring. Eftersom den är effektiv och mätbar. Eftersom den bygger image och skapar värde i kunddialogen. Eftersom de mesta av resurserna kan också satsas på den värdeskapande produktionen och mindre eller inget på mediaplacering.
Den 27/1 hade E-Space bjudit in ett urval av sina viktigaste kunder till en dag om online marknadsföring och besöksanalyser för företag som verkar inom B2B.
Värdet av att ha koll på dina besökare
Förutom spännande föredragshållare som Måns Adler grundare av Bambuser (en supersmart mobilvideotjänst), Viviann Johnsson från Telia, Anna-Kaisa Varamäki från Outotec i Finland, Peter Nyberg från Swedbank så berättade även E-Space om nyttan av effektiva och kraftfulla kundmätningar via enkätformulär på kundernas webbplatser. Eftersom de har ett antal standardfrågor i sina enkäter har de nu cirka 4 miljoner enkätsvar som de kan jämföra mot.
Trender inom B2B Online Marketing
Jag hade förmånen att få hålla ett föredrag om de trender vi ser inom B2B för online marknadsföring. Jag pratade om vikten av besökaranalys, bloggarnas och sociala mediers intåg på B2B-arenan via tjänster som Facebook, Twitter, Twingly, YouTube och Flickr. Jag berättade om co-creation där kunderna alltmer kräver att få ha en värdefull dialog med företagen och att företagen har allt att vinna på att öppna upp sig för denna kommunikation. Arbetshästen e-post marknadsföring har en enorm potential om använd på rätt sätt inom B2B marknadsbearbetning. Bland annat måste den vara personlig, relevant, efterfrågad och “icke-spammig” för att ge full effekt. Jag beskrev hur vi hjälper kunderna med sin direkt e-marknadsföring med vår tjänst SkapaFlex GroupMail.
YouTube, Facebook och andra sociala medier för B2B
Vi tittade på hur video nu är en etablerad kanal ut till era kunder. Men i B2B-världen används den mycket litet. Jag visade exempel på hur vi har hjälpt ABB att lansera sin senaste familj av industrirobotar IRB 4600 med hjälp av en community där användarna laddar upp material bl.a. videos, en egen kanal för robotfamiljens filmer på Youtube, material på ABB.com, etc.
Vi tittade på några bra och dåliga exempel på viral marknadsföring. Det är ju tacksamt att visa ett exempel som Hydros rekryteringskampanj med en häftig och rolig video som inte alls följs upp på rekryteringssidorna på Hydros webbplats.
Kostnadseffektivitet och mätbarhet allt viktigare för kunderna
Sammanfattningen av min dragning är att när företagen nu ser över sin marknadsföring, kommer fler och fler att inse att de behöver en partner som förstår hur de olika kanalerna bäst kan kombineras för att ge en kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring. Vi på Skapa hjälper gärna till med strategier, planer och genomförande.
Skapa hjälper er gärna!
Hör gärna av er som kan vi ta ett snack om hur vi kan förbättra ert företags närvaro på webben, hos Google, i bloggosfären och i de sociala medierna: Erik Ekholm, erik.ekholm@skapa.se, tel 031 3011151.
Pingback: Netissä voi panostaa sisältöön « ORGCOMMS
Thanks for the interesting presentation in Stocholm. I blogged about it and cheakily stole your image, which I think summarises the situation very well . Hope you don’t mind (if you want me to remove it, just let me know). Unfortunately though the blog post is in Finnish.
Kommer det här igen nästa år?
Mvh
Magnus
Hej Magnus!
Just det här föredraget kanske vi inte gör igen men kontakta gärna erik.ekholm@skapa.se om du vill ha mer information om ovanstående.
Annars tycker jag absolut att du skall gå in på http://www.trendseminarium.se för att anmäla dig till ett av våra kostnadsfria seminarier som handlar om online kommunikation.
Tack för att du besöker vår blogg!
Mvh.
Sofia