Ibland ställs vi inför utmaningen att hjälpa kunder som vill driva sin e-handelssatsning framåt. Besökare på webbplatsen ger potentiella kunder och kunder i butiken ger pengar på kontot. Här följer några tips som kan ge din webbutik fler besökare.

Sökmotoroptimering

Ett av den senaste tidens stora modeord på webben är sökmotoroptimering. Vi på Skapa vet vikten att skriva på Internet så att sökmotorerna och dess robotar gillar det. Vi vet också att det inte finns någon hokus pokus bakom sökmotoroptimering.

Vi har anordnat workshops för företag där vi ger handfasta råd hur man optimerar sin webbplats på bästa sätt och viktigast: på ett sätt man själv klarar av. Det gäller bland annat att skriva relevant innehåll och fylla sina meta-taggar på ett korrekt sätt. Tveka inte att höra av dig om du vill ha en dragning eller bara få smarta tips på hur du kan förbättra din webbplats placering i sökresultaten.

För en webbutik gäller det att få fram så mycket information som möjligt om varje produkt i butiken på så bra sätt som möjligt.

E-postmarknadsföring

Ett väl utformat e-postutskick kan ge din webbplats besökarantal en ordentlig knuff framåt. I brevet bör det finnas länkar tillbaka direkt till produktsidan i webbutiken. Man kan då nå ett snabbt köp. Fördelen med ett utskick är också att man kan välja vilken målgrupp man vill fokusera på och anpassa innehållet därefter.

Vi har flera års erfarenhet av e-postmarknadsföring och verktyg som är både lätta att använda och som ger möjlighet att skapa attraktiva utskick med tillhörande statistikuppföjning. 

Sponsrade länkar

Ett snabbt sätt att få sin webbplats att synas i sökmotorerna är att köpa sponsrade sökord.

Man ska vara väl medveten om att dessa sökord inte garanterar en tillströmning av besökare enbart för att man syns i topp på sökmotorernas resultatsidor. De köpta sökorden har lägre status än det organiska sökresultatet och ger inte lika många klick. I en uppstartfas, då man hårdsatsar på att sökmotoroptimera det redaktionella innehållet på webbplatsen kan det dock vara ett bra sätt att få exponering snabbt.

Välj dina sökord med omsorg och se till att de klick annonserna genererar har en rimlig payback i förhållande till varje klick kostar, Det är också viktigt att utforma sin annons så att den lockar till klick. Då kan man, trots att man inte ligger i topp, dra till sig en hel del klick. 

Sponsrade bloggar

Bloggfenomenet lever och frodas och temabloggarna är fler än nånsin. I och med detta har man stor möjlighet att produktplacera sina produkter i en blog som riktar sig till ens målgrupp. Säljer du de senaste mobiltelefonerna med Windows Mobile som operativsystem, låt winmobile.se skriva en utförlig recension som drar både besök och goodwill. Säljer du de hetaste jeansen, försök få Blondinbella att haussa byxorna. Möjligheterna är många…

Länkar och annonsprogram

 En bra idé för att generera trafik till ens webbutik är att annonsera på webbplatser som besöks av ens målgrupp. Genom att synas för den tänkta målgruppen har man större chans att nå potentiella köpare än om man annonserar på en generell, men kanske mer välbesökt, sida. Ta en stund och ta fram en lista på webbplatser där era potentiella köpare finns och rikta annonseringssatsningen mot dessa.

Vill du få mer information om hur du får din e-handelssatsning att blomstra så tveka inte att höra av dig till någon av oss på Skapa

  • Administratör

Vi är en digital byrå som producerar webbplatser, appar, presentationer och sociala medier med innehåll som matchar era kunders behov. Våra skräddarsydda webbaserade system skapar bättre affärer för våra kunder varje dag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *