Under många år har ABB Robotics satsat på att marknadsföra sig främst via digitala media. Genom att vara aktiva på YouTube, i sitt användarforum, med nyhetsbrev etc så har de ökat både spridning och kunskap om sina produkter med tillhörande tjänster. Det senaste projektet som vi har genomfört för ABB är en produktorienterad film för FlexArc som just publicerats på YouTube. Beställare är den Tyska marknadsavdelningen.
Jag har låtit vår projektledare här på Skapa, Lars Andersson, få svara på några frågor kring syftet med hela projektet.
Varför har vi gjort filmen?
För att visa på hur en mjukvara som bland annat finns inbyggd i deras FlexArc-produkt (bågsvetsning) på ett mycket smidigt sätt hanterar fel som kan uppstå vid svetsning med robotar. Filmen visar en produktspecifik funktion som är unik för ABBs robotar. Nyttan med produkten förklaras på ett tydligt och trovärdigt sätt för en presumtiv kund. Och alla vet ju att en film säger mer än tusen ord.
Vad gör filmen för kunden?
Filmen visar på ett trovärdigt och enkelt sätt en unik standardfunktion som både sparar tid och ökar effektiviteten för kunden. Det är två viktiga saker i robot-sammanhang eftersom man vill minimera stillestånd i produktionen. Nu kan kunden titta på filmen och göra sin egen bedömning av produkten!
När skall ABB använda filmen, i vilka sammanhang?
Både ABB och vi tror ju att den här typen av produktioner ger en stor vinst i det att det finns ett brett användningsområde och att den kan spridas effektivt. Bland annat kommer den att användas i säljsammanhang, på webben och som marknadsföring vid exempelvis mässor och möten. Den bygger bilden av ABB Robotics som den ledande aktören inom automatiserad produktion.
Vilken är marknaden/marknaderna?
Marknaden för produkten är global, men för närvarande finns ett antal västeuropeiska länder samt USA i fokus.
Var det svar på dina frågor?
Ja, tack. För ögonblicket.
Pingback: Case#8 ABB Robotics - VD-BLOGG