8 tips för att lyckas med Content Marketing

Vill du börja arbeta med Content Marketing men vet inte riktigt vad det innebär? Tycker du det finns mycket att hålla reda på, och är osäker på hur alla bitar hänger ihop? Jag har definierat 8 viktiga saker att tänka på för att skriva relevant och långsiktigt innehåll för din målgrupp.  

1. Lär känna din målgrupp

Du kan lägga ner massor av tid och skriva hur mycket intressant innehåll som helst, men det är bortkastad tid om ändå ingen läser det du skrivit. Därför är det viktigt att lära känna sin målgrupp, och ta reda på deras behov och intressen för att skriva så relevant innehåll som möjligt. Det finns många sätt att lära känna sin målgrupp på – ett exempel är att skapa personas.

2. Skapa ett eget innehåll

Det finns mängder av inspiration där ute att ta del av, och den inspirationen ska du ta vara på. Men när du väl ska skriva, försök då att skapa ett eget innehåll och utgå från dig och ditt företag/organisation. När din text ska slåss med miljoner andra texter på Google, är det viktigt att sticka ut och skapa din egen stil/nisch.

3. Lägg tid och kärlek på dina rubriker

Både i tryckt skrift och online är det vanligast att läsa rubriken först. Är det en stressad läsare kanske det rent av är det enda som läsaren hinner ta in. Se på rubriken på samma sätt som du ser på “det första intrycket” när du träffar en ny människa. Det första man ser ska leda till en positiv känsla, en nyfikenhet och ett intresse att vilja veta mer, oavsett om det är en person i verkligenheten eller en text online.

4. Undvik slarvfel

Stavfel, särskrivningar och felaktiga meningsuppbyggnader är tråkiga att behöva stå ut med när man läser en text. I värsta fall bygger det upp en irritation hos läsaren vilket kan leda bort fokuset från det faktiska innehållet i texten. Tänk hängslen och livrem här. Kör igenom texten i ett rättstavningsprogram, låt texten vila över natten och läs igenom på nytt med färska ögon, och låt gärna en eller två kollegor läsa igenom texten innan publicering. Du kommer tjäna på att vara noggrann!   

5. Använd bilder

Alla tar till sig information på olika sätt. Det kan till exempel bero på vad läsaren är för typ av person, hur stressad läsaren är eller om man läser texten i mobilen eller på datorn. Därför är ett enkelt och värdefullt tips att använda mycket bilder i texten. Text och bild tycker om varandra och kompletterar varandra på ett riktigt bra sätt.  

6. Dela ditt innehåll på sociala medier

Om man inte delar sitt innehåll på sociala medier så har man bara gjort halva jobbet. Det är som att köpa mat men inte laga den, eller att göra en riktigt bra låt men aldrig spela den. Här har du din chans att sprida ditt innehåll så att så många som möjligt ska få ta del av det. För att återkoppla till punkt nr 1 om målgrupper – hela syftet med att skriva bra innehåll är att få folk att läsa det.   

7. Svara upp på kommentarer

När folk väl har tagit sig tid att läsa ditt innehåll och dessutom kommenterat det du har skrivit så är det riktigt illa att inte svara. Du har startat en dialog och då är det ditt ansvar att upprätthålla dialogen. Att interagera med sina läsare är ju drömmen som alla vill uppnå!  

8. Analysera siffror och statistik

Analysdelen är viktig att komma ihåg. Här får du indikationer på hur dina läsare beter sig, vad de tycker är intressant att läsa, vilka nyckelord de använder sig av, hur länge de stannar kvar på respektive sida och mycket mycket mer. Här får du en chans att göra ditt innehåll ännu bättre, och verkligen ge din målgrupp vad de vill ha.

Tycker du något låter konstigt eller vill du veta mer? Kontakta mig eller någon av mina kollegor, så reder vi ut det tillsammans. Skapa älskar Content Marketing och vi hjälper dig gärna med att skapa värdefullt innehåll för din målgrupp.       

  • Copywriter

För mig handlar skrivandet om att vara kreativ från början till slut. Att kunna inspirera, påverka och förändra beteenden genom text är för mig både en spännande och rolig process. Genom att fokusera på content marketing gör man det möjligt för målgruppen att söka upp texten själv, inte tvärtom. Som copywriter ser jag fram emot att synliggöra er och era behov på webben, och därmed göra er digitala kommunikation ännu bättre.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *