Om de tre budorden inom fastighetsbranschen är location, location, location – då är rimligtvis de tre budorden inom kommunikationsbranschen målgrupp, målgrupp, målgrupp. En förutsättning för att lyckas med er content marketing, och för att få er målgrupp att hitta ert innehåll, är att ta reda på vad era nuvarande och potentiella kunder vill läsa.

 

Att veta vilken målgruppen är vs att känna målgruppen
Alla företag, organisationer och verksamheter har (borde ha!) en specifik målgrupp som de vänder sig till. Men, det är skillnad på att veta vilken ens målgrupp är och att känna sin målgrupp. Vi kan ta ett banalt exempel från vardagen – du ska bjuda på middag. Du vet vem din målgrupp är om du vet att det kommer 3 sociala personer i din ålder. Men känner du din målgrupp vet du också att den ena är vegetarian, den andra är laktosintolerant och den tredje är nykterist. Om du kände dina gäster hade du kunnat skippa köttet, bytt ut såsen och hunnit köpa alkoholfri dryck.     

Alltså, ju mer man vet om sin målgrupp, desto lättare är det att möta målgruppens behov, besvara deras frågor och i slutändan leverera den produkt eller tjänst som de söker.

Personas – marknadsförarens bästa vän inom B2B
Jobbar du inom B2B finns det ett hett tips att använda som hjälp för att lära känna din målgrupp ännu bättre; Personas. Personas går att jämföras med korta informativa beskrivningar av olika individer som ingår i den grupp som ni riktar er till. Att fylla i Personas hjälper er att definiera det allra viktigaste ni behöver veta för att få en bild av gruppens funderingar, orosmoment och prioriteringar.

Informationen som ska finnas på varje Personas går att anpassa utefter bransch och behov. Nedan följer några exempel på frågor som dock bör inkluderas;

  • Företag
  • Titel   
  • Roll på företaget/arbetsuppgifter, (beslutsfattare, gate-keeper, initiativtagare osv)
  • Utmaningar
  • Mål
  • Orosmoment
  • Behov
  • Vilka källor använder personen för att få information

Hur många personas behöver man göra?
Antalet personas som behövs beror på vad det är för verksamhet och omfattningen på verksamheten. Generellt kan man säga att det behövs såpass många att man kan se ett mönster och få en uppfattning om vilken gruppen är. Man ska däremot inte göra så många så att det istället blir förvirrande med alldeles för många svar. Det är även viktigt att basera sina Personas på flera olika roller inom företaget, så att alla delar av verksamheten blir representerade.   

Vill ni ha hjälp med att lära känna er målgrupp? Vi har lång erfarenhet av digital kommunikation och hjälper er gärna. Kika in hos oss på Odinsgatan 10, eller kontakta mig eller någon utav mina kollegor, så bokar vi in ett möte!  

  • Copywriter

För mig handlar skrivandet om att vara kreativ från början till slut. Att kunna inspirera, påverka och förändra beteenden genom text är för mig både en spännande och rolig process. Genom att fokusera på content marketing gör man det möjligt för målgruppen att söka upp texten själv, inte tvärtom. Som copywriter ser jag fram emot att synliggöra er och era behov på webben, och därmed göra er digitala kommunikation ännu bättre.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *